Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Właściwości zdrowotne małosolnych ogórków. Dlaczego warto je jeść?
Adrianne  Mazurek
Adrianne Mazurek 05.05.2024 13:56

Właściwości zdrowotne małosolnych ogórków. Dlaczego warto je jeść?

Ogórki małosolne
Fot. Canva

Ogórki małosolne zna każdy z nas i każdy powinien je jeść. Są przekąską sezonu wiosennego, a przy tym są superfoods, ich spożywanie wpływa pozytywnie na układ pokarmowy, nerwowy, kostny, a także pomagają zachować młody wygląd skóry oraz smukłą sylwetkę.

Właściwości zdrowotne małosolnych

Ogórki małosolne są prawdziwą bombą witamin C, B, K, E oraz minerałów: potasu, magnezu, miedzi, wapnia, żelaza. 100 gram małosolnych to tylko 12 kalorii. Dzięki zawartości witaminy C wpływają pozytywnie na odporność oraz pomagają zachować młody wygląd skóry. Z kolei witamina E chroni organizm przed wolnymi rodnikami i stresem oksydacyjnym. Ponadto witamina K wzmacnia kości i pomaga zapobiegać rozwojowi osteoporozy.

Spożywanie ogórków małosolnych może opóźniać procesy starzenia organizmu, a przy tym są niskokaloryczne i poprawiają trawienie. Zawierają dużo dobrych bakterii probiotycznych, więc wspierają pracę jelit.ch krew.

5 korzyści zdrowotnych z jedzenia małosolnych

  1. Są lekkostrawne. Zawierają dużo błonnika pokarmowego, zapewniają uczucie sytości, a przy tym przeciwdziałają zaparciom.
  2. Nawadniają! Wykazują właściwości izotoniczne, uzupełniają utratę wody i elektrolitów. 
  3. naturalnym probiotykiem. Podczas procesu fermentacji powstają w nich bakterie kwasu mlekowego, które korzystnie wpływają na odpowiednią florę bakteryjną układu pokarmowego. Ich spożywanie jest wskazane w przypadku zaparć, problemów z trawieniem, a do tego pomagają zwalczyć infekcje wirusowe w organizmie poprzez wzmocnienie flory bakteryjnej jelit.
  4. Poprawiają nastrój i niwelują stres. A to wszystko dzięki zawartości magnezu, potasu i witamin z grupy B.
  5. Opóźniają procesy starzenia, dzięki zawartości witaminy E!

Na małosolne powinny uważać osoby cierpiące na nadciśnienie (zawierają dużo sodu, którego nadmiar podnosi ciśnienie), refluks żołądkowo-przełykowy (spożywanie fermentowanych produktów wzmaga produkcję kwasów żołądkowych), chorobę wrzodową żołądka oraz kamicę nerkową (również przez sód - mogą zaostrzać objawy choroby).

Przepis na ogórki małosolne

Składniki:

  • świeże ogórki ze sprawdzonego źródła (1 kg na każdy 1 litr zalewy)
     
  • 10 cm korzeń chrzanu pokrojony na kawałki
     
  • 6 ząbków czosnku
     
  • 5 gałązek kopru razem z baldachimami
     
  • duży słoik lub naczynie z kamionki
     
  • zalewa: 1 łyżka soli na 1 litr źródlanej wody

Przygotowanie:

W litrze wody należy rozpuścić czubatą łyżkę soli, ogórki umyć, obciąć końcówki, do wyparzonego i suchego słoika włożyć 3 gałązki kopru, kilka kawałków chrzanu, 3 ząbki czosnku przekrojone na połówki. Pionowo ułożyć ogórki: niezbyt ciasno, ogórki mogą pływać w zalewie. Następnie dodać resztę przypraw, a na wierzchu ułożyć koper. Zalać zalewą. Na wierzch słoika położyć talerzyk i odstawić w zacienione miejsce. Po trzech dniach - gotowe!

Zobacz też:

Brzuch też miewa migrenę. Poznasz ją po bólu wokół pępka

Tych roślin lepiej nie sadzić w ogrodzie. To siedliska kleszczy

Tani krem wygładzający zmarszczki z Biedronki. Super efekty za mniej niż 20 zł