Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Gdy pojawia się atak paniki. Psycholog wskazał, co od razu należy zrobić!
Klaudia Jaroszek
Klaudia Jaroszek 27.08.2023 11:29

Gdy pojawia się atak paniki. Psycholog wskazał, co od razu należy zrobić!

atak paniki
canva.com

Nerwica lękowa jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń o podłożu psychicznym, polegającym na wzmożonym odczuwaniu lęku i strachu. Jest to problem, z którym zmaga się obecnie duża część społeczeństwa. Jak sobie z nimi radzić? Co zrobić, gdy pojawia się atak paniki? Odpowiedź poniżej. Artykuł powstał na podstawie rozmowy z psychologiem i psychoterapeutą mgr Weroniką Janeczko.

Jak postępować w trakcie ataku paniki?

Szczególnie ważnym elementem podczas pojawienia się ataku paniki, jest uświadomienie sobie, że to…tylko atak paniki. Oznacza to, że nie grozi nam żadne niebezpieczeństwo. Co więcej, warto też powiedzieć sobie, że objawy te miną i nie zagrażają naszemu życiu. Pomocne będzie skupienie się na oddechu, uspokojenie myśli i emocji, które napędzają atak. 

Sposobem na poradzenie sobie z atakiem oraz natrętnymi wizualizacjami może być także aktywność fizyczna, szczególnie zalecana na świeżym powietrzu. Można również zająć myśli jakąś czynnością, która pozwoli wyciszyć napad oraz zapomnieć o negatywnych myślach. Jeśli w trakcie ataku odczuwasz większy komfort siedząc lub leżąc, pozostań w jednej z tych pozycji. W momencie napadu lękowego pomocna będzie obecność bliskiej osoby, dzięki której łatwiej będzie przetrwać atak poprzez rozmowę, dotyk i wsparcie. 

„Najlepszym sposobem jest to, aby sięgnąć po pomoc specjalisty, ponieważ terapia pozwoli stopniowo wszystko poukładać. Jednak w sytuacji pojawienia się napadu dobrze jest zdać sobie sprawę, że to tylko lęk i nie jest to coś związanego z naszym aktualnym stanem somatycznym. Ważne, aby w takim momencie mieć na uwadze to, że nie dostaję zawału i nie umieram, tylko bardzo się boję i to spowodowało taki stan.” – powiedział psycholog i psychoterapeuta mgr Weronika Janeczko.
 

Projekt bez nazwy (50).png

Czy to już nerwica? Psychoterapeutka Weronika Janeczko tłumaczy Jak wygląda atak nerwicy? Te objawy będą na to wskazywać!

Jak wygląda atak paniki?

Atak paniki urzeczywistnia się poprzez jakiś czynniki, który będzie powodował atak. Wszystko zaczyna się od naszych myśli, które stają się coraz bardziej negatywne. Wraz z nimi idzie lęk, strach oraz obawa o nasze zdrowie i życie. W momencie kiedy doświadczamy już lęku i niepokoju, zaczynają narastać myśli oraz zaczynamy interpretować je w różny niekorzystny, sposób. Nasze myśli oraz wyobrażenia w trakcie ataku napędzają objawy, co potęguje sam atak. Poza charakterystycznymi objawami dodatkowo możemy mieć poczucie depersonalizacji lub derealizacji, czyli odczuwamy nierealność siebie lub otoczenia.


„W późniejszych konsekwencjach staramy się unikać pewnych sytuacji, aby atak ponownie się nie pojawił. Przez unikanie jeszcze bardziej boimy się konfrontacji z napadem. To wszystko podkręca objawy somatyczne i nasze interpretacje, co powoduje, że jesteśmy w zapętleniu i napad nadal się utrzymuje.” - powiedział psycholog i psychoterapeuta mgr Weronika Janeczko.
 

Jakie objawy wskazują na atak paniki?

Najczęstsze symptomy, które towarzyszą napadom paniki to:

  •  pobudzeniu układu nerwowego,
  •  odczucie bicia lub ciężaru serca,
  •  pocenie się,
  •  przyspieszenie akcji serca,
  •  suchość w jamie ustnej,
  •  drżenie lub dygotanie ciała,
  •  trudności z oddychaniem,
  •  ból w klatce piersiowej,
  •  nudności,
  •  uczucie dławienia,
  •  zawroty głowy,
  •  poczucie braku równowagi,
  •  uczucie odrealnienia

„Lęk paniczny to rodzaj lęku, który pojawia się nagle, czasami bez żadnego uchwytnego powodu. Lęk stopniowo narasta i wyraźnie da się odczuć jego wzmacniające się nasilenie. Napad lęku panicznego trwa mniej więcej 20 - 30 minut. Po ustąpieniu napadu może pojawić się tzw. lęk osadowy, czyli przedłużone reagowanie lękowe. Kolejny aspekt wiążący się z lękiem panicznym to zalęknienie tym, że po raz kolejny możemy doświadczyć ataku paniki (lęk antycypacyjny).” – powiedział psycholog i psychoterapeuta mgr Weronika Janeczko.
 

Polecane