Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Choroby > Mgła mózgowa - dlaczego powstaje i jak się jej pozbyć?
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 07.12.2023 16:37

Mgła mózgowa - dlaczego powstaje i jak się jej pozbyć?

mgła mózgowa
canva

O mgle mózgowej zaczęto mówić częściej podczas pandemii – jest to jedno z powikłań zakażenia koronawirusem, choć nie znajduje się na oficjalnej liście objawów.  Przyczyny mgły mózgowej jest jednak więcej i nie zawsze mają związek z chorobami. Czym jest mgła mózgowa? Jakie ma objawy? Co zrobić, by ją zwalczyć?

Czym jest mgła mózgowa?

Jest to przejściowy stan, w którym dana osoba doświadcza dezorientacji i i zaburzeń jasności umysłu. Towarzyszą temu objawy somatyczne i problemy z koncentracją. Jednak mgła mózgowa nie jest chorobą – epizody tego rodzaju bywają powtarzalne lub jednorazowe i mogą pojawiać się w różnych sytuacjach.

O mgle mózgowej zwykło się mówić, że jest dolegliwością starszych osób. Z problemem tym borykają się również ludzie młodzi „Kusząca jest myśl, że mgła mózgowa nie pojawi się, dopóki nie będziesz znacznie starszy, ale widzę ten objaw u pacjentów w każdym wieku. Czynnikiem wyzwalającym mgłę mózgową jest również stres”. - powiedziała dr Jessica Caldwell, neuropsycholog i dyrektor Women’s Alzheimer’s Movement Prevention Center at Cleveland Clinic

Rozwój pandemii koronawirusa sprawił, że o mgle mózgowej zaczęto mówić w kontekście powikłań po chorobie. Lecz stan ten pojawia się także u osób, które przeszły zakażenie bezobjawowo. Mimo to nie znajduje się na oficjalnej liście objawów Covid-19.

Charakterystycznymi symptomami mgły mózgowej są:

  • problemy z koncentracją,
  • nadmierna senność,
  • zapominanie słów,
  • brak motywacji do pracy,
  • zmęczenie,
  • dezorientacja.

Projekt bez nazwy - 2023-12-07T160710.398.png

Czy ból głowy występujący tylko przy schylaniu się oznacza chore zatoki? Stosujesz paracetamol na ból głowy? Bądź ostrożny! Może uszkodzić serce i nerki!

Mgła mózgowa może mieć wiele przyczyn

  • Stres

Organizm ludzki ma naturalną zdolność, by przystosowywać się do napięcia. Gdy dostrzegamy, że jesteśmy w niebezpieczeństwie, mózg uwalnia dużą ilość neurochemikaliów i hormonów, pomagających się zmobilizować – jest to reakcja walki lub ucieczki. Dr Caldwell twierdzi, że „mieszanka” ta ma pozostać w ciele tylko przez pewien czas – gdy człowiek żyje w przewlekłym stresie, mózg pozostaje w tym trybie dłuższej niż powinien. Skutkiem tego jest zmęczenie hipokampu, czyli niewielkiej struktury mózgu położonej w płacie skroniowym, i stopniowe obumieranie jego komórek. To powoduje kurczenie się mózgu i powstawanie mgły mózgowej.

  • Niedobór snu

Jest to jedna z często występujących przyczyn powstawania mgły mózgowej. Zbyta mała ilość snu uniemożliwia pełne oczyszczenie mózgu, do którego dochodzi – jak twierdzi dr Caldwell –  podczas głębokiego snu. Konsekwencją tego jest osłabienie i powstawanie mgły mózgowej. 

  • Stosowanie leków i choroby

Zamglenie mózgu może powodować wiele leków – np. na ból głowy, na migrenę, na padaczkę i leki na sen lub na alergię. Stan te potęguje łączenie ich nawet z niewielką ilością alkoholu, nawet jedną lampką winą.

Mgła mózgowa bywa niekiedy objawem chorej tarczycy lub wczesnym symptomem stwardnienia rozsianego.

Jak pozbyć się mgły mózgowej?

Nie ma jednego leku zwalczającego ten stan. By wrócić do pełnej sprawności, należy wypocząć i zapewnić ciału odpowiednią ilość snu. Pomocna będzie także aktywność fizyczna na świeżym powietrzu i odpowiednie nawodnienie ciała – mężczyźni powinny pić ok. 2,5 litrów płynów dziennie, a kobiety 2 litry. Wskazane jest także włączenie do codziennego menu większej liczby warzyw i kwasu omega-3 np. zawartego w siemieniu lnianym i rybach morskich. 

Warto też unikać sytuacji stresowych, a w razie potrzeby skorzystać z pomocy eksperta. 

Ponadto warto zmienić codzienne nawyki i:

  • częściej odchodzić od komputera (nawet na kilka minut, by zaczerpnąć świeżego powietrz),
  • wietrzyć pomieszczenie, w którym się przebywa,
  • stosować techniki relaksacyjne,
  • korzystać z telefonu tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Jeśli chcesz napisać do redakcji portalu Pacjenci.pl, podajemy kontakt: [email protected]