Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Nasza polska ryba jedną z najzdrowszych na świecie! Smaczna, tania i łatwo dostępna
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 18.11.2023 18:07

Nasza polska ryba jedną z najzdrowszych na świecie! Smaczna, tania i łatwo dostępna

śledź
canva.com

Kumulują mniejsze ilości metylortęci niż duże ryby drapieżniki, a regularne jedzenie śledzi może wspomóc w zapobieganiu miażdżycy, nadciśnieniu, cukrzycy, depresji i chorobie Alzheimera. Czy można chcieć więcej? Przeczytaj, dlaczego tę rybę warto włączyć do codziennej diety, a nie tylko od święta! 

Tanie i łatwa dostępna, jedna z najzdrowszych ryb na świecie, w Polsce wciąż jest za mało doceniana. 

Śledź – jedna z najzdrowszych ryb na świecie

Śledź to niewielka ryba należąca do grupy tłustych ryb morskich. Choć w naszym kraju jest dobrze znana, nie każdy zdaje sobie sprawę, jakie ma potężne właściwości prozdrowotne. 

„Te mniejsze ryby mają dużo dobrych wartości odżywczych pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA) oraz witaminy D. Śledź jest więc uznawany za jedną z najzdrowszych ryb.” - powiedziała dietetyczka kliniczna mgr Magdalena Kartasińska – Kwaśnik. 

Śledź jest bogatym źródłem składników odżywczych, które mają niezwykle korzystne działanie na nasze zdrowie. Znajdziemy w nim między innymi:

  • duże ilości białka,
  • kwasy tłuszczowe omega-3, 
  • witaminy: D, A i B12,
  • minerały: wapń, żelazo, jod, selen, fosfor, magnez.

Spożywanie śledzia może pomóc w profilaktyce i leczeniu wielu schorzeń, takich jak m.in. miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, a nawet depresja czy choroba Alzheimera. 

Projekt bez nazwy - 2023-11-18T180000.054.png

Naturalne remedium na kobiece dolegliwości. Pomaga przy menopauzie, PMS i trądziku Czy kawa działa odchudzająco? Zależy jaka!

Dlaczego warto jeść śledzia?

Zmniejszenie ryzyka zawału i udaru

Kwasy omega-3, których bogatym źródłem jest śledź, wspomagają funkcjonowanie układu krążenia. Zmniejszają poziom złego cholesterolu we krwi, zapobiegając poważnym schorzeniom, takim jak miażdżyca i nadciśnienie (będące głównymi przyczynami zawału serca i udaru mózgu).

Ochrona stawów

Kwasy omega-3 zapobiegają stanom zapalnym stawów i obniżają ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów.

Zmniejszenie ryzyka chorób układu nerwowego

Kwasy omega-3 mają korzystne działanie na układ nerwowy. Poprawiają koncentrację i zdolność zapamiętywania, a także wykazują działanie antydepresyjne, poprzez podnoszenie poziomu serotoniny.  

Ponadto, według niektórych badań, kwasy omega-3 mogą mieć pozytywny wpływ na chorobę Alzheimera, będącą najczęstszą przyczyną otępienia u osób starszych. Mogą m.in. zmniejszać stan zapalny w mózgu - jeden z czynników ryzyka choroby Alzheimera. 

Wsparcie dla skóry

Kwasy omega-3 wzmacniają barierę hydrolipidową skóry i opóźniają procesy starzenia. Są niezbędne, aby nasza skóra była jędrna i gładka. Spożywanie produktów bogatych w kwasy omega-3 (takich jak m.in. śledź) jest zalecane osobom ze schorzeniami skórnymi, takimi jak łuszczyca czy atopowe zapalenie skóry. 

Śledź to ryba o niskim poziomie zanieczyszczeń

Śledź uznawany jest za „bezpieczną rybę” o najmniejszej ilości rtęci i metali ciężkich. Według Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC) mniejsze ryby kumulują mniejsze ilości metylortęci niż te większe - zwłaszcza drapieżniki, które znajdują się na końcu łańcucha pokarmowego.

Polecane