Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Okulistka Justyna Krowicka o tym, jak zaćma utrudnia widzenie kierowcom, szczególnie jesienią
Redakcja Pacjenci.pl
Redakcja Pacjenci.pl 22.11.2023 20:28

Okulistka Justyna Krowicka o tym, jak zaćma utrudnia widzenie kierowcom, szczególnie jesienią

dr Justyna Krowicka
fot. dr Justyna Krowicka, Klinika Gemini

Szybko zapadający zmrok, deszcz, śnieg, mgły - jesień to trudny czas dla wzroku kierowców. Do tego “oślepiające” światła nadjeżdżających samochodów.- Szczególnie trudno mają kierowcy z zaćmą - mówi okulistka Justyna Krowicka, ordynatorka kliniki Gemini w Ostrawie.

Temat znów wywołał dyskusję, kiedy jedna z użytkowniczek serwisu TikTok opublikowała filmik na ten temat. A tym, dlaczego prowadzeniem samochodu po zmierzchu szczególnie powinny zainteresować się osoby z nieusuniętą zaćmę, mówi lek. okulista Justyna Krowicka, ordynatorka kliniki Gemini w Ostrawie, gdzie leczą się polscy pacjenci.

– Złe warunki na drodze spowodowane szybkim zapadaniem zmroku, zamgleniem, częstymi opadami deszczu czy śniegu, tak jak i spadek koncentracji spowodowany niekorzystną aurą, dają się we znaki wszystkim kierowcom. Jeśli jednak dodamy do tego pogorszenie widzenia wynikające z wady wzroku, ryzyko wypadku drogowego wzrasta kilkunastokrotnie – mówi lek. okulista Justyna Krowicka, ordynator kliniki Gemini w Ostrawie.

Reflektory są zbyt jasne lub źle wyregulowane

Wyzwaniem są jednak nie tylko warunki atmosferyczne. Badania przeprowadzone przez brytyjską firmę RAC pokazują, że większość kierowców uważa, że ​​niektóre lub większość reflektorów samochodowych jest zbyt jasna. Tak twierdzi 9 na 10 zapytanych kierowców. Przeważająca większość z nich, bo aż 88% twierdzi, że reflektory oślepiają ich podczas jazdy. Problem oślepiania reflektorami wydaje się nasilać – 63% kierowców, którzy ulegają oślepieniu, twierdzi, że zdarza się to częściej niż rok lub dwa lata temu, a jeden na czterech (23%) twierdzi, że obecnie oślepienie zdarza się znacznie częściej regularnie. 

Temat niedawno znów wywołał dyskusję, kiedy jedna z użytkowniczek serwisu TikTok opublikowała filmik, w którym twierdzi, że nowoczesne światła LED są zbyt jasne, nawet jeśli są włączone normalnie. Problem w niektórych krajach jest już traktowany bardzo poważnie. Zajmuje się nim nawet Grupa Robocza ds. Oświetlenia i Sygnalizacji Świetlnej (GRE), która jest organem pomocniczym Światowego Forum Harmonizacji Przepisów Pojazdowych, jakie działa przy ONZ. Na kwestię oświetlenia pojazdów zwraca się także uwagę w Polsce. 

W tym roku trwa kolejna edycja kampanii „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”. Została ona zainicjowana przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wspólnie z Instytutem Transportu Samochodowego. celem jest zwrócenie uwagi kierujących na zagrożenia związane z nieprawidłowym oświetleniem pojazdów, szczególnie w porze jesienno-zimowej, kiedy znacznie dłużej podróżujemy bez udziału światła słonecznego, często w trudnych warunkach atmosferycznych.

Projekt bez nazwy - 2023-11-22T172614.391.png

Pierwszy w historii przeszczep ludzkiego oka. To prawdziwy przełom w medycynie! Pacjenci zwlekają z tą operacją. Wielki błąd!

Kierowcy z wadami wzroku dodatkowo narażeni

Szczególnie mocno powinni pamiętać o tym kierowcy z wadami wzroku. Ponad połowa Polaków powyżej 18 roku życia ma wadę wzroku, a kilkanaście procent z tych, którzy są świadomi jej istnienia, nie korzysta ani z okularów, ani soczewek. Około miliona rodaków ma zaćmę. Trudno powiedzieć, jaki procent osób, które widzą nieostro, prowadzi na co dzień pojazdy, ale wiadomo, że to oni, zwłaszcza przy gorszej widoczności charakterystycznej dla jesiennych i zimowych dni, zwiększają ryzyko wypadków.

- Jeśli wada wzroku jest mała, a my nie badamy się systematycznie u okulisty, często nie mamy świadomości jej istnienia. Czasami jednak, mimo że nieostrość widzenia daje nam się we znaki, codziennie wyjeżdżamy w trasę. Tymczasem już niewielka wada może znacząco zniekształcić nasza
ocenę sytuacji na drodze.

 – Zdrowe oko widzi pieszego z odległości ok. 200 m, oko z wadą – 0,75 dioptrii dopiero z odległości 100 m, oko z wadą -2 dioptrie z odległości zaledwie 20 m. Co więcej, kierowcy z wadą wzroku nie zobaczą jednej czwartej znaków drogowych – mówi lek. okulista Justyna Krowicka. 

I dodaje, że nawet 90 proc. kierowców w starszym wieku, jeśli nie prowadzi samochodu w okularach, nie widzi prawidłowo deski rozdzielczej.

Jak rozpoznać zaćmę?

Charakterystyczne dla zaćmy pogłębiające się zmętnienie soczewki daje symptomy w postaci zamglonego widzenia, stopniowego pogorszenia ostrości wzroku, pomimo zmiany szkieł korekcyjnych, niemożności dobrego postrzegania przedmiotów w jasnym świetle, tzw. zjawiska olśnienia podczas patrzenia wprost na źródło światła.

 – W zależności od typu zaćmy pacjenci, będący aktywnymi kierowcami, zgłaszają oślepianie przez jaskrawe światło, np. reflektory nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów czy jednooczne dwojenie obrazu – mówi lek. okulista Justyna Krowicka.

Zaćmę na szczęście da się leczyć, choć – warto podkreślić – tylko operacyjnie, metody farmakologiczne nie znajdują w tym przypadku zastosowania.

O klinice Gemini w Ostrawie

Klinika okulistyczna Gemini w Ostrawie została otwarta z końcem 2016 roku. Była drugą w tym mieście, a 9. w sieci klinik marki Gemini. Willa służąca pomocą pacjentom okulistycznym, jest położona w dzielnicy Ostrawa-Hrusov przeszła najpierw gruntowny remont, a jej wnętrza przystosowano do potrzeb nowoczesnej placówki medycznej. 

Ostrawska klinika, podobnie jak pozostałych osiem oddziałów Gemini, wyposażona jest w najnowocześniejszy sprzęt. Specjalizuje się w operacjach zaćmy, ale także leczeniu chorób siatkówki, operacjach laserowych wad wzroku i okuloplastyce. Do Ostrawy przyjeżdżają pacjenci nie tylko z Czech, ale także sąsiedniej Polski. Ordynatorem kliniki jest polska lekarka Justyna Krowicka. Razem z zagranicznym oddziałem w Wiedniu pod egidą Gemini działa w sumie dziewięć kliniki. To największa tego typu sieć w Republice Czeskiej.

Seniorzy mogą stracić prawo jazdy? Szykują się zmiany przepisów
senior za kierownicą
Według specjalistów z Unii Europejskiej seniorzy za kierownicą mogą stanowić niebezpieczeństwo na drogach. Wiąże się to z tym, że w zaawansowanym wieku znacznemu osłabieniu ulegają refleks i koncentracja, które są niezbędne do zachowania ostrożności podczas prowadzenia pojazdu. Wobec tego od stycznia 2024 roku planowane są zmiany w prawie drogowym Unii Europejskiej. 
Czytaj dalej
Zostałam młodą emerytką. Mam dla Was jedną radę
Emerytura, Beata Borucka
Kupiłam różowe glany i planuję radykalną zmianę fryzury. Zrobię dredy i kolejny tatuaż. Będzie symbolizował tę ważną życiową zmianę - emeryturę! - mówi Edyta. Jej idolką jest „najsłynniejsza babcia polskiego internetu”, która ma ponad 400 tys. followersów. Dzisiejsi emeryci czasem się irytują, gdy urzędnicy traktują ich, jakby nie wiedzieli co to internet, na czym polega płacenie blikiem lub gdy posługują się aplikacjami na telefonie.- Niektórzy zapominają, że przecież gdy do Polski na dobre wkroczył internet, ci seniorzy mieli wtedy zaledwie po trzydziestce i mnóstwo czasu, aby się go nauczyć! - tłumaczy pani Edyta, na emeryturze od miesiąca.Przejście na emeryturę to żaden powód do zmartwienia. - Kiedy pierwszy raz dostałam świadczenie z ZUS, to poniosła mnie radość, byłam wręcz w euforii. Bo to ten moment w życiu, gdy już nic nie musisz, a wszystko możesz. Mało tego, zamierzam wyprawić huczną „domówkę” i zaprosić na nią bliskie mi wiekiem koleżanki. Wydarzenie nazwałam „pożegnanie z dziewczyństwem” i jednocześnie stanie się ono powitaniem dojrzałości – opowiada ze śmiechem 60-letnia pani Edyta.
Czytaj dalej
Polecane