Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Chcą by pacjent poniósł odpowiedzialność za nieodwołanie wizyt lekarskiej! Adam Niedzielski zabrał głos
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 23.07.2023 10:36

Chcą by pacjent poniósł odpowiedzialność za nieodwołanie wizyt lekarskiej! Adam Niedzielski zabrał głos

lekarz
canva

W maju 2023 r. do Sejmu wpłynęła petycja, by wprowadzić regulację prawną w związku z nieodwoływaniem zaplanowanych wizyt lekarskich. Jej autor zaproponował posłom 5 rozwiązań, które miałyby za zadanie „zdyscyplinować” pacjentów. Postulaty autora są radykalne. Co na to szef MZ Adam Niedzielski?

Do Sejmu wpłynęła petycja. Jej autor chce, by pacjenci brali odpowiedzialność za nieodwołanie wizyt

W maju 2023r. Sejm otrzymał petycję w sprawie regulacji prawnych dotyczących nieodwoływania wizyt lekarskich, które wcześniej zostały już zaplanowane. Autor nazwał tę sytuację mianem „patologii w ochronie zdrowia” i stwierdził, że z powodu tego rodzaju zachowań cierpią pacjenci, którzy w związku z tym nie mogę zostać objęci leczeniem. Autor petycji uznał, że nieodwoływanie zaplanowanych wizyt lekarskich to przyczyna zagrożenie życia i zdrowia innych ludzi.

Postulaty zaproponowane przez autora petycji to: 
   • w przypadku niezrealizowania i nieodwołania dwóch wizyt w ciągu kolejnych 12 miesięcy u świadczeniodawców na terytorium kraju, niezależnie od specjalności lekarskiej, pacjent ten wyłącznie osobiście zamówi wizyty w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w kolejnych 12 miesiącach;
   • pacjent ten będzie traktowany jako nieobjęty powszechnym systemem opieki zdrowotnej przez kolejne 12 miesięcy;
   • pacjent ten otrzyma - pisemnie lub środkami komunikacji elektronicznej - pouczenie z Narodowego Funduszu Zdrowia o zasadach współżycia społecznego oraz skutkach, jakie wywołała lub mogła wywołać niedostępność zamówionej wizyty u innych pacjentów i kosztach finansowych z tego wynikających;
   • świadczeniodawca zgłosi każdy taki przypadek do NFZ, który w kwietniu opublikuje statystyki za rok poprzedni i z dokładnością do danego świadczeniodawcy, oraz - jeżeli pacjent dwukrotnie nie odwołał wizyty w kolejnych 12 miesiącach u świadczeniodawców na terytorium kraju - wpisze go do Krajowego Rejestru Zadłużonych na okres 12 miesięcy (tzw. fikcja zadłużenia);
   • NFZ uruchomi telefony i środki komunikacji elektronicznej do odwoływania wizyt, na wypadek, gdy pacjent nie może tego uczynić u świadczeniodawcy (najczęściej nie może się dodzwonić).

Projekt bez nazwy - 2023-07-23T032711.392.png

Cytologia — badanie które może uchronić przed rakiem szyjki macicy. Trzeba znać! Proste, tanie i nieinwazyjne badanie, które pomaga wykryć raka jelita grubego

Co na to minister zdrowia?

Fakt zapytał ministra zdrowia, Adama Niedzielskiego, czy pacjenci mają się czego obawiać i czy kary i mandaty za nieodwołanie wizyty lekarskiej mogą zacząć obowiązywać? Odpowiedź  nie pozostawia wątpliwości: "Jest tyle do poprawy z punktu widzenia organizacji i sposobu funkcjonowania systemu opieki medycznej, że przerzucanie części tego ciężaru odpowiedzialności za ograniczoną dostępność, chociażby do specjalistów, na pacjentów absolutnie jest nieakceptowalne”. - powiedział szef MZ

Polacy często nie przychodzą na wizyty lekarskie

Niezgłaszanie się na zaplanowane wizyt lekarskie jest w Polsce na porządku dziennym. W 2022 r. z tego powodu przepadło prawie 1,4 mln wizyt – w szpitalach i przychodniach. Przyczyn można wymienić kilka. Czasem są prozaiczne – pacjent po prostu zapomina. Czasem jednak pacjent rezygnuje z wizyty, bo decyduje się udać do lekarza prywatnie. Niektórzy pacjenci próbują odwołać wizytę, lecz z powodu utrudnionego kontaktu z punktem rejestracji, rezygnują.

Nieodwołanie wizyty nie pozostaje bez konsekwencji – o czym wiele osób nie wie. Na jedno miejsce czeka więcej niż jedna osoba. Rezygnacja z wizyty, bez poinformowania o tym, oznacza, że również inny pacjent z niej nie skorzysta.

Tagi: Zdrowie