Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Czy klapę od WC trzeba zamykać? Zaskakujące wnioski naukowców
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 22.01.2024 14:04

Czy klapę od WC trzeba zamykać? Zaskakujące wnioski naukowców

toaleta publicza
canva

Gdyby każdy z nas miał możliwość, by przyjrzeć się spłukiwanej wodzie w świetle lasera, to prawdopodobnie nikt już nie spuszczałby wody z otwartą pokrywą sedesu. Badacze z University of Colorado Boulder zbadali, co dzieje się w powietrzu, gdy nie zamykamy pokrywy i spuszczamy wodę. Toaleta staje się wtedy miejscem wręcz zagrażającym zdrowiu. Dlaczego?

Spłukiwanie wody tworzy chmurę bakteryjną

Naukowcy z University of Colorado Boulder zbadali, co dzieje się podczas spłukiwania wody z otwartą pokrywą sedesu. Wynik badania opublikowany został w czasopiśmie „Scientific Reports”. Okazuje się, że w trakcie tej czynności do powietrza przedostaje się chmura kropel i cząsteczek aerozolu – unoszą się one ponad 1,5 metra nad deską klozetową. Badanie dotyczyło mechaniki płynów. Trzeba zaznaczyć, że naukowcy spłukiwali toaletę wyłącznie czystą wodą. Co więc dzieje się, gdy w sedesie nie znajduje się tylko woda? W toalecie pojawia się chmura bakteryjna.

Już z wcześniej przeprowadzonych testów wynikało, że wokół toalet znajdują się siedliska bakterii kałowych. To badanie z kolei umożliwi lepsze zrozumienie, jak patogeny poruszają się w powietrzu.

Karl Linden, jeden ze współautorów badania, porównał spuszczanie wody w toalecie do erupcji wulkanu – w trakcie tej czynności zanieczyszczenia dostają do powietrza właśnie z tak dużą siłą.

Projekt bez nazwy - 2024-01-22T133948.076.png

W tej pozycji mocz oddaje większość kobiet. Ginekolog ostrzega, by tego nie robić! Wysiłkowe nietrzymanie moczu - objawy, przyczyny, leczenie. Rozmowa z ekspertem

Spuszczanie wody z otwartą klapą – szczególnie niebezpieczne w publicznej toalecie

Naukowcy z University of Colorado Boulder dowiedli, że bakterie i wirusy w szczególności zagrażają nam w publicznych toaletach. Doszli do tego wniosku po tym, jak obejrzeli chmury bakteryjne za pomocą jasnozielonych wiązek światła emitowanych przez lasery. Największym zagrożeniem dla zdrowia jest korzystanie z publicznej toalecie, tuż po kimś, kto spuścił wodę i nie zamknął klapy klozetowej.

Kropelki są na tyle drobne, że bez problemu przedostają się przez włoski w nosie – z tego powodu patogeny mogą skuteczniej zainfekować organizm.

Naukowcy odkryli, że aerozole unoszące się w powietrzu opadały dopiero po pewnym czasie – jeszcze przez 8 sekund pod spuszczeniu wody unosiły się 1,5 metra nad miską klozetową. Niektóre z nich pozostawały w powietrzu dłużej niż minutę. A warto wspomnieć, że 1,5 metr to dla wielu z nas wysokość powyżej nosa.

Opuszczaj deskę klozetową, zapobiegnij infekcji

Z badania wynika, że małe cząsteczki, powstałe podczas spuszczania wody, mogą przenosić różne patogeny – wśród nich mogą znajdować się te powodujące infekcje układu oddechowego, pokarmowego, norowirsy i rotawirusy.

By zapobiec infekcji, wystarczy tak prosta czynność, jak opuszczenie deski w toalecie przed spłukaniem wody.

źródło:  John P. Crimaldi, A. C. True, K. G. Linden i in., Commercial toilets emit energetic and rapidly spreading aerosol plumes, Scientific Reports (2022).

Polecane