Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Tyle wody trzeba pić w ciągu dnia. GIS podaje normy
Sylwia  Wamej
Sylwia Wamej 15.06.2024 16:50

Tyle wody trzeba pić w ciągu dnia. GIS podaje normy

Woda, nawadnianie
Fot. Freepic

Nawadnianie się jest bardzo ważne, zwłaszcza w upalne dni. Niedobór płynów w naszym organizmie może wiązać się z odwodnieniem, które jest niebezpieczne zarówno dla dzieci, jak i osób starszych.

Ile zatem trzeba dziennie pić wody? Główny Inspektorat Sanitarny opublikował zalecenia.

Woda jest bardzo ważna dla naszego organizmu

Woda jest bardzo ważna dla naszego organizmu. W końcu stanowi ok. 65 proc. masy ludzkiego ciała, ale jest również składnikiem tkanek i płynów ustrojowych. Woda niezbędna jest do utrzymywania równowagi elektrolitowej, odpowiada za transport składników odżywczych oraz zapewnia regulację temperatury ciała. W końcu pomaga też ugasić pragnienie. 

Regularne picie wody działa również oczyszczająco na nasz organizm, ułatwia trawienie pokarmów oraz wspomaga odchudzanie. Człowiek codziennie traci ok, 6 proc. płynów ustrojowych, m.in. przez oddawanie moczu, oddychanie czy wydzielanie potu.

GIS podkreśla, jak ważne jest picie wody
Fot. Freepic
To nietypowy objaw raka trzustki. Dotyka prawie połowę pacjentów Chora na raka księżna Kate wydała oświadczenie. Zdradziła, jak się czuje i pokazała zdjęcie

Ile powinno się pić wody w ciągu dnia?

Gdy za oknem wysokie temperatury, bardzo ważne jest odpowiednie nawadnianie. Główny Inspektorat Sanitarny przypomina, jaka jest norma picia wody na co dzień.

"Organizm człowieka nie może magazynować większej ilości wody, dlatego też musimy mu ją stale dostarczać. Zbyt małe spożycie płynów prowadzi do odwodnienia, którego skutkiem są zaburzenia w pracy całego organizmu." - przypomina GIS w opublikowanym komunikacie. Po czym dodaje, że według norm żywienia dla populacji Polski wystarczające spożycie wody pochodzącej z napojów, czy też produktów spożywczych powinno wynosić:

1,25-2,5 l u dzieci oraz młodzieży (zależnie od wieku i płci)
2-2,5 l w przypadku zdrowego, dorosłego człowieka.

Zapotrzebowanie na wodę zależne jest od wielu czynników

GIS zwraca też uwagę na to, że zapotrzebowanie na wodę zależne jest od wielu czynników: wieku, sposobu odżywiania, prowadzonej aktywności fizycznej, ale również temperatury otoczenia oraz  klimatu. Oczywiście zapotrzebowanie na wodę jest wyższe, gdy pocimy się podczas wysiłku fizycznego, czy upału za oknem.

Główny Inspektorat Sanitarny zwraca też uwagę na odwodnienie, bo w końcu spożywanie zbyt małej ilości wody może prowadzić do odwodnienia. GIS uczula na jego wszystkie objawy, takie jak m.in. wzmożone uczucie pragnienia, suchość w ustach, osłabienie czy też problemy z koncentracją. Zdaniem GIS nie tylko sama woda jest ważna. Trzeba też dbać o to, by jeść świeże owoce i warzywa i niektóre mleczne produkty, zawierającą dużą ilość wody.

Czytaj też:

Nawadnia lepiej od wody. Ten napój pij w upały

Korzyści z picia ciepłej wody. Ten gorący napój pomoże nie tylko w odchudzaniu
Woda mineralna czy źródlana - którą lepiej pić i dlaczego? To warto wiedzieć