Wyszukaj w serwisie
#PrawoiZdrowie choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Problemy cywilizacyjne > Tę zasadę rejestracji w przychodni warto znać. Decyzja nie zależy od pracownika
Aneta Paniczko
Aneta Paniczko 06.11.2024 11:22

Tę zasadę rejestracji w przychodni warto znać. Decyzja nie zależy od pracownika

rejestracja w przychodni, Rzecznik Praw Pacjenta, RPO
Fot. Canva/stefanamer, Getty Images

„Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta”. Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, na jakiej zasadzie powinna działać rejestracja w przychodni lub poradni. Pacjenci często nie wiedzą, kto decyduje o konieczności odbycia wizyty w dniu rejestracji w przychodni POZ. 

Kto decyduje o wizycie pacjenta?

Jak wiemy, na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, możemy zapisać się osobiście, telefonicznie lub drogą elektroniczną, jeżeli przychodnia dysponuje  odpowiednim oprogramowaniem. W razie konieczności możemy również skorzystać z pośrednictwa osoby trzeciej, np. żony lub męża. 

Jeśli zastanawiasz się jednak, czy zgłoszenie na wizytę oznacza możliwość stawienia się w przychodni jeszcze tego samego dnia – biuro Rzecznika Praw Pacjenta rozwiewa wszelkie wątpliwości. 

„Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To pracownik medyczny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji” – informuje Rzecznik Praw Pacjenta.

Warto również wiedzieć, że osoba, która udziela świadczeń zdrowotnych i podejmuje decyzje medyczne nie jest pracownik rejestracji – odpowiada on za sprawy organizacyjne przychodni. 

poz rejestracja.png
Fot. Canva/nina_gili
Gdy o lekarza ciężko, idziemy do apteki. Farmaceutka: "Cieszy mnie, gdy pacjenci zadają pytania" Różnice między nowotworem i łagodnym rozrostem gruczołu krokowego. Urolog tłumaczy

Brak możliwości zapisu na wizytę?

W sytuacji, kiedy pracownik rejestracji odmówi zapisania na wizytę lekarską, powinniśmy zwrócić się do kierownika danego podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia – najlepiej w formie pisemnej

„Wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta” – wyjaśnia RPO.

Kiedy można zwrócić się do wyższej instancji?

Kolejnym krokiem – w sytuacji, gdyby odpowiedź kierownika placówki była niewystarczająca – jest kontakt właściwym Oddziałem Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia lub z Rzecznikiem Praw Pacjenta. 

Pamiętajmy, że zasady rejestracji pacjentów nie są ustalane przez określona placówkę, ale „wynikają z załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej”.

Oznacza to, że każdorazowo muszą się do nich stosować wszystkie przychodnie – chodzi o podmioty, które świadczeń zdrowotnych udzielają na podstawie umów z NFZ. 

Źródło: gov.pl

Zobacz także:

Androlog, proktolog czy urolog? Czym zajmują się ci specjaliści?

Mamy ulubione dziecko? To mit, że kochamy po równo. Pedagog ujawnia prawdę, której boi się każdy rodzic

To musisz suplementować po 50. Nie tylko wapń - lista jest długa