Tę zasadę rejestracji w przychodni warto znać. Decyzja nie zależy od pracownika
„Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta”. Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, na jakiej zasadzie powinna działać rejestracja w przychodni lub poradni. Pacjenci często nie wiedzą, kto decyduje o konieczności odbycia wizyty w dniu rejestracji w przychodni POZ.
Kto decyduje o wizycie pacjenta?
Jak wiemy, na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, możemy zapisać się osobiście, telefonicznie lub drogą elektroniczną, jeżeli przychodnia dysponuje odpowiednim oprogramowaniem. W razie konieczności możemy również skorzystać z pośrednictwa osoby trzeciej, np. żony lub męża.
Jeśli zastanawiasz się jednak, czy zgłoszenie na wizytę oznacza możliwość stawienia się w przychodni jeszcze tego samego dnia – biuro Rzecznika Praw Pacjenta rozwiewa wszelkie wątpliwości.
„Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To pracownik medyczny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji” – informuje Rzecznik Praw Pacjenta.
Warto również wiedzieć, że osoba, która udziela świadczeń zdrowotnych i podejmuje decyzje medyczne nie jest pracownik rejestracji – odpowiada on za sprawy organizacyjne przychodni.
Gdy o lekarza ciężko, idziemy do apteki. Farmaceutka: "Cieszy mnie, gdy pacjenci zadają pytania" Różnice między nowotworem i łagodnym rozrostem gruczołu krokowego. Urolog tłumaczyBrak możliwości zapisu na wizytę?
W sytuacji, kiedy pracownik rejestracji odmówi zapisania na wizytę lekarską, powinniśmy zwrócić się do kierownika danego podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia – najlepiej w formie pisemnej.
„Wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta” – wyjaśnia RPO.
Kiedy można zwrócić się do wyższej instancji?
Kolejnym krokiem – w sytuacji, gdyby odpowiedź kierownika placówki była niewystarczająca – jest kontakt właściwym Oddziałem Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia lub z Rzecznikiem Praw Pacjenta.
Pamiętajmy, że zasady rejestracji pacjentów nie są ustalane przez określona placówkę, ale „wynikają z załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej”.
Oznacza to, że każdorazowo muszą się do nich stosować wszystkie przychodnie – chodzi o podmioty, które świadczeń zdrowotnych udzielają na podstawie umów z NFZ.
Źródło: gov.pl
Zobacz także:
Androlog, proktolog czy urolog? Czym zajmują się ci specjaliści?
To musisz suplementować po 50. Nie tylko wapń - lista jest długa