Wyszukaj w serwisie
#PrawoiZdrowie choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Zdaniem Lekarza > Genetyka czy nawyki? Co naprawdę kształtuje zgryz dziecka?
Izabela Nestioruk-Narojek
Izabela Nestioruk-Narojek 06.09.2025 08:51

Genetyka czy nawyki? Co naprawdę kształtuje zgryz dziecka?

Krzywe zęby „w genach”?
fot. anatoliy_gleb/Getty Images

Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy wady zgryzu u ich dzieci są wynikiem genów, czy raczej złych nawyków nabytych w dzieciństwie. Odpowiedź nie jest jednoznaczna – to skomplikowany miks czynników genetycznych i środowiskowych, na które możemy wpływać. Zrozumienie tego połączenia jest kluczowe dla skutecznej profilaktyki i leczenia. Materiał został przygotowany na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez Ewę Basińską (Pacjenci.pl) z dr Kamilą Wasiluk – ortodontką.

• Rozwój zgryzu i twarzoczaszki jest efektem zarówno dziedziczenia, jak i czynników środowiskowych.

• Na genetykę nie mamy wpływu, ale prawidłowe nawyki i postawa jamy ustnej są w zasięgu naszych działań.

• Prawidłowe oddychanie przez nos i pozycja języka na podniebieniu to kluczowe czynniki środowiskowe.

Dziedzictwo genetyczne a kształt twarzy

Pytanie o to, skąd biorą się wady zgryzu, jest fundamentalne. Czy są one wynikiem genetyki, czy raczej kwestią nawyków nabytych w dzieciństwie? 

„Tutaj mamy taki miks czynników i genetycznych i czynników środowiskowych” – wyjaśnia dr Kamila Wasiluk. 

Podobnie jak dziedziczymy po rodzicach wzrost, kształt paznokci czy kolor włosów, tak samo „w pewnym stopniu będziemy dziedziczyć to, jak wygląda kształt twarzy” – dodaje ekspertka. Przeczytaj: Ortodonta na NFZ. Nie zgadniesz, ile możesz czekać!

Oznacza to, że pewne predyspozycje do wad zgryzu mogą być zapisane w naszym kodzie genetycznym. Jeśli rodzice mają specyficzny kształt szczęki, żuchwy lub budowę twarzoczaszki, istnieje prawdopodobieństwo, że dziecko odziedziczy podobne cechy. Na te genetyczne uwarunkowania nie mamy wpływu, ale stanowią one jedynie część składową całego obrazu.


 

Czynniki środowiskowe – pole do działania

Znacznie większe pole do działania dają nam czynniki środowiskowe. Są to nawyki i warunki, na które możemy świadomie wpływać, i które odgrywają „ogromną rolę” w prawidłowym rozwoju zgryzu. Najważniejszym z nich jest sposób, w jaki dziecko oddycha. 

„Oddech jest tutaj kluczem, a co za tym idzie prawidłowa postawa jamy ustnej jest kluczem” – podkreśla dr Kamila Wasiluk. 

Projekt bez nazwy - 2025-08-25T140802.603.png
fot.Изображения пользователя Виктория Норенко/canva, Nawyki, które kształtują zgryz

Prawidłowa postawa jamy ustnej oznacza, że maluch od urodzenia w spoczynku – czyli gdy nie je, nie śmieje się – ma złączone wargi, język położony na podniebieniu i oddycha przez nos. Takie zachowanie, praktykowane już przez noworodka i niemowlę, znacząco zwiększa szanse na to, że zgryz i cała twarzoczaszka będą rozwijały się prawidłowo, a zęby znajdą wystarczająco miejsca, by rosnąć prosto. Przeczytaj: Czym jest zespół bolesnego stawu skroniowo-żuchwowego (zespół Costena)?

 


 

Kiedy interweniować w nawyki?

Jeśli dziecko oddycha przez usta – czy to z powodu przerośniętych migdałków, niedrożnego nosa, czy z innych przyczyn – należy interweniować. Nawet u niemowląt, które z jakiegoś powodu mają uchylone usta, jest to moment na podjęcie działań.

„To już jest moment na to, żeby interweniować na przykład u logopedy czy u neurologopedy, żeby uczyć dziecko i tak naprawdę uczyć zachowań mamę, żeby pracować tu nad układem mięśniowym, żeby dziecko w spoczynku domykało usta, żeby domykało usta w czasie snu” – dodaje dr Kamila Wasiluk. 

Projekt bez nazwy - 2025-08-25T141134.578.png
fot.Volodymyr Maksymchuk Зображення користувача, Genetyka daje 30 %, codzienne nawyki 70 %

Ćwiczenia i masaże mogą stymulować i poprawiać zaburzoną postawę jamy ustnej. Brak prawidłowej postawy języka, który nie spoczywa na podniebieniu, prowadzi do zwężenia szczęki i zaburzeń wzrostu żuchwy, co ma bezpośrednie odzwierciedlenie w wyglądzie twarzy i zgryzie. Zatem, choć geny dają pewne predyspozycje, to właśnie na czynniki środowiskowe i codzienne nawyki mamy realny wpływ, który możemy wykorzystać, by wspierać zdrowy rozwój zgryzu naszych dzieci. Przeczytaj: Prosty sposób na piękny uśmiech - jaki aparat ortodontyczny jest dla ciebie?

 

Źródło: Pacjenci.pl


 

To naturalny smar na stawy. Fizjoterapeuta tłumaczy, jak pozbyć się bólu
Maść stawowa działa jak smar na stawy
maść stawowa działa jak smar na stawy
Maź stawowa, często nazywana „smarem” stawów, jest kluczowa dla ich płynnego funkcjonowania i amortyzacji. Aby wspierać jej produkcję i zapewnić stawom odpowiedni poślizg, niezbędne są specyficzne ćwiczenia, które minimalizują kompresję, jednocześnie stymulując ruch. Materiał został przygotowany na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez Martę Sadkowską (Pacjenci.pl) z Arkadiuszem Anweilerem – fizjoterapeutą.Maź stawowa to płyn, który działa jak naturalny "smar”, zapewniając ślizg i amortyzację w stawie Dla prawidłowego funkcjonowania mazi stawowej kluczowe są ćwiczenia, które zapewniają ruch, ale nie powodują nadmiernej kompresji Aktywności takie jak jazda na rowerze, spacery czy pływanie w basenie są idealne dla stymulacji stawów bez ich przeciążania
Czytaj dalej
Te same uprawnienia, inne zarobki. Absurdy płac pielęgniarek i położnych
pielęgniarka
Różnice w zarobkach pielęgniarek
W polskim systemie wynagradzania pielęgniarki z kursem kwalifikacyjnym mogą wykonywać te same czynności co te ze specjalizacją, lecz nie przysługuje im adekwatna pozycja w siatce płac. Sprawia to, że osoby o identycznych kompetencjach otrzymują bardzo różne wynagrodzenie, co rodzi poważne wątpliwości prawne i etyczne.Pielęgniarka z kursem kwalifikacyjnym ma takie same uprawnienia zawodowe jak pielęgniarka ze specjalizacją, lecz w siatce płac nie jest uwzględniona Różnice w wynagrodzeniach zasadniczych między grupami mogą sięgać nawet około 2 864 zł (a w składnikach całkowitych ponad 4 500 zł) Ustawodawca przewiduje przynależność do grup tylko dla licencjata (grupa 6) lub specjalisty/magistra ze specjalizacją (grupa 5 lub 2), kurs kwalifikacyjny nie zwiększa zaszeregowania
Czytaj dalej