Standardy akredytacyjne w POZ to nowe obowiązki lekarzy rodzinnych. Ministerstwo Zdrowia wydało obwieszczenie
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2024 r. w sprawie standardów akredytacyjnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej ukazało się ostatniego dnia 2024 roku. Całość została ujęta w formie zestawienia i podzielona na siedem część.
Dokładnie rozpisane standardy akredytacyjne
Standardy akredytacyjne zostały podzielone na siedem odrębnych kategorii, każda z nich dotyczy innego zagadnienia, szczegółowo wyjaśnionego w każdym rozdziale. Jak czytamy w obwieszczeniu, umieszczonym w Dzienniku Urzędowym przez Ministra Zdrowia:
„Na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. poz. 1692) ogłasza się standardy akredytacyjne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, stanowiące załącznik do obwieszczenia”.
Opieka nad pacjentem na pierwszym miejscu
Wśród wymienionych standardów jako pierwsze pojawiło się pojęcie opieki nad pacjentem, która została ujęta skrótem OP. Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że wymaga ona i organizacji, i zarządzania różnymi aspektami opieki zdrowotnej, do czego konieczne jest ustalenie zakresu kompetencji, uzgodnienie działań i sprawny przepływ informacji.
„Bez względu na formę zatrudnienia personelu jednostki, powinien on ze sobą ściśle współpracować. Opieka nad pacjentem podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) powinna obejmować również działania profilaktyczne, których celem jest poprawa skuteczności zdrowotnej” – czytamy.
Jako metodę monitorowania wskazano analizę wskaźników zdrowotnych, podkreślając przy tym, że opieka nad pacjentem powinna być dobrze dostępna i zorganizowana. Chodzi o umawianie się na wizyty, uzyskanie porady lekarza czy położnej, a także możliwość skorzystania z teleporady czy z wizyty domowej. W obwieszczeniu podkreślono znaczenie współczesnych technologii, jak telefon czy komunikatory umożliwiające przesyłanie zdjęć i wykonywanie połączeń video.
Te dwa drogie badania dostępne będą za darmo. Od 1 stycznia płaci za nie NFZ Sytuacja polskich szpitali a budżet na ochronę zdrowia. Polska ma półtora roku, aby się rozliczyćKompleksowość i wszechstronność opieki
Te dwie cechy wyróżniają kompetencje lekarza POZ od innych specjalistów. Jak podaje Ministerstwo Zdrowia, chodzi o sprawowanie kompleksowej opieki zdrowotnej nad pacjentem niezależnie od jego wieku, płci i problemu zdrowotnego.
„W razie wystąpienia bardziej złożonych problemów zdrowotnych, lekarz POZ powinien być odpowiedzialny za skoordynowanie różnych poziomów opieki medycznej, takich jak: ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) czy lecznictwo szpitalne, dostosowując plan leczenia do indywidualnych potrzeb pacjenta” – czytamy w obwieszczeniu
Najważniejsze jest jednak zapewnienie odpowiedniej dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz jej ciągłości, jeśli wymaga tego stan zdrowia pacjenta. Jednostki opieki zdrowotnej powinny zatem zadbać o sprawne przekazywanie informacji o pacjencie np. do lekarzy innych specjalizacji.
„Istotne jest dbanie o płynny przepływ informacji pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w leczenie pacjenta podmiotami. Pozwoli uniknąć pozostawienia pacjenta bez opieki oraz zadbać o jego bezpieczeństwo i skuteczność terapii” – jak możemy przeczytać w Dzienniku Urzędowym.
Prawa i obowiązki pacjenta
Trzeci i również istotny aspekt zawarty w standardach to prawa i obowiązki pacjenta, które na łamach portalu Pacjenci.pl również szeroko omawialiśmy. Jak możemy przeczytać:
Jednostka wdraża mechanizmy egzekwowania obowiązków pacjenta, w szczególności takich jak:
1) nakaz zachowywania się w sposób kulturalny i niezakłócający spokoju innym pacjentom;
2) nakaz zachowania higieny osobistej i porządku;
3) szacunek do personelu i innych pracowników ochrony zdrowia (szczególnie osób sprawujących opiekę nad pacjentem);
4) brak tolerancji dla agresji wobec personelu (informacje o ochronie przysługującej funkcjonariuszowi publicznemu).
Ministerstwo podkreśla przy tym, że pacjent ma prawo uczestniczyć w procesie wyboru i sposobu postępowania medycznego, otrzymując informacje o alternatywnych metodach postępowania. Pozostała część zestawienia dotyczy takich kwestii jak:
- Poprawa jakości udzielanych świadczeń i sprawowania opieki
- Bezpieczeństwo opieki nad pacjentem we wszystkich kontaktach z personelem medycznym, zgodnie z zasadą Hipokratesa: po pierwsze, nie szkodzić
- Informacja medyczna i dbałość o dokumentację medyczną, która jest nośnikiem wszelkich informacji o pacjencie z punktu widzenia diagnostyki i leczenia
- Jakość zarządzania, w którym zwrócono uwagę na właściwe warunki lokalowe, przygotowanie do pracy i współpracę poszczególnych jednostek w ramach zespołu
Zobacz także:
Czy komórki w naszym ciele mogą uczyć się tak jak mózg? Naukowcy znają odpowiedź
Refundacja leków na migotanie przedsionków od stycznia. Dla kogo i za ile?
Psychiatra dla biednych i bogatych. Nowe plany NFZ to "stomatologizacja" psychiatrii?