Ekonomiczny wymiar wiedzy o zdrowiu, profilaktyki i równego dostępu do opieki zdrowotnej
- Polska mogłaby zaoszczędzić 16 mld złotych rocznie poprawiając równy dostęp do opieki zdrowotnej i edukacji o zdrowiu – wynika z badania Health Inclusivity Index „Economist Impact” 1 zrealizowanym przy wsparciu Haleon.
- Poprawa poziomu wiedzy o zdrowiu zaledwie o 25% mogłaby przynieść oszczędności rzędu 303 mld dolarów rocznie w 40 krajach objętych badaniem 2.
- Osoby o niskich dochodach, z ograniczoną wiedzą zdrowotną, kobiety w wieku reprodukcyjnym oraz osoby po 50. roku życia najczęściej napotykają bariery w dbaniu o zdrowie.
- Wyrównywanie szans w dostępie do opieki i edukacji zdrowotnej poprawia jakość życia i przynosi korzyści ekonomiczne całemu społeczeństwu.
- Równość w zdrowiu to inwestycja o wysokiej stopie zwrotu. W szczególności edukacja i profilaktyka zmniejszają presję na system ochrony zdrowia i wspierają długofalowy rozwój gospodarki.
Niska wiedza zdrowotna przekłada się na trudności w zrozumieniu informacji medycznych
Niska wiedza zdrowotna przekłada się na trudności w zrozumieniu informacji medycznych, poruszaniu się po systemie opieki zdrowotnej i podejmowaniu świadomych decyzji. To z kolei prowadzi do gorszego stanu zdrowia i wyższych kosztów dla całego systemu.
Dane z raportu Haleon pokazują, że osoby o niskim poziomie wiedzy o zdrowiu w Polsce generują prawie trzykrotnie wyższe koszty opieki – około 10,4 tys. złotych rocznie na osobę w porównaniu do 3,7 tys. zł rocznie w grupie osób bardziej świadomych. Dzieje się tak dlatego, że brak wiedzy często oznacza późniejsze reagowanie na objawy chorób, częstsze korzystanie z leków i wizyt lekarskich oraz rzadsze działania profilaktyczne.
Tymczasem już obniżenie o 25% liczby osób o niskim poziomie wiedzy zdrowotnej to 16 mld zł oszczędności rocznie dzięki mniejszej liczbie hospitalizacji, niższym kosztom leków i lepszej kontroli chorób przewlekłych.
W przypadku zdrowia jamy ustnej, programy profilaktyczne skierowane do grup o niższych dochodach to oszczędność na poziomie 8,5 mld zł, czyli niemal dwa razy więcej niż w przypadku programów powszechnych. Warto również zauważyć, że choroby dziąseł i cukrzyca typu 2 to schorzenia współistniejące, które wzajemnie na siebie oddziałują. W Polsce skuteczne leczenie chorób dziąseł mogłoby w ciągu 10 lat zmniejszyć koszty opieki zdrowotnej związane z cukrzycą typu 2 o około 3,5 mld zł.
— Dane z „Health Inclusivity Index” wskazują jednoznacznie, że wyrównywanie szans w wiedzy i dostępie do zdrowia to nie koszt, lecz inwestycja. Eliminując różnice w poziomie wiedzy o zdrowiu, profilaktyce chorób jamy ustnej czy układu kostno-mięśniowego, możemy nie tylko poprawić jakość życia ludzi, ale także zaoszczędzić miliardy złotych budując odporność zdrowotną społeczeństwa i wzmacniając gospodarkę. W Haleon podejmujemy działania, by zmniejszać te nierówności poprzez edukację, profilaktykę, ale także dialog i współpracę z partnerami publicznymi, bo trwała zmiana wymaga wspólnego wysiłku. Dlatego zachęcamy decydentów do traktowania profilaktyki i edukacji jako strategicznej inwestycji w przyszłość, dziękując za wszelkie działania w tym obszarze. W czasach rosnących kosztów i wyzwań w ochronie zdrowia równość w zdrowiu nie jest wyborem, lecz koniecznością — mówi Justyna Ciępka, dyrektorka zarządzająca Haleon w Europie Środkowej i Wschodniej.
Polska sukcesywnie realizuje wiele programów profilaktycznych
Polska sukcesywnie realizuje wiele programów profilaktycznych, jednak wyzwaniem jest nadal niewystarczający odsetek społeczeństwa, który realnie z nich korzysta. Dlatego integracja działań prewencyjnych z edukacją, szerokim informowaniem o dostępnej profilaktyce w ramach podstawowej opieki zdrowotnej może nie tylko poprawić jakość życia pacjentów, ale i znacząco wzmocnić fundamenty gospodarki.
— Profilaktyka i edukacja zdrowotna to filary inkluzywności zdrowotnej. W Polsce wciąż zbyt często trafiamy do gabinetu dopiero wtedy, gdy problem jest zaawansowany – a to kosztuje więcej zdrowia i pieniędzy. Jako środowisko lekarskie apelujemy o to, by zdrowie traktować jak wspólną inwestycję – nie tylko państwa, ale też obywateli. Każdy z nas ma wpływ na własne zdrowie, a świadomość i wiedza to pierwszy krok do ograniczenia nierówności. Inkluzywne podejście do zdrowia jamy ustnej, edukacja wczesnoszkolna i lepsza integracja profilaktyki z podstawową opieką zdrowotną mogą przynieść Polsce wymierne efekty zdrowotne oraz ekonomiczne. Wczesne kształtowanie postaw prozdrowotnych – zwłaszcza u dzieci i młodzieży – pozwala zdecydowanie ograniczyć liczbę chorób przewlekłych w dorosłym życiu i zmniejszyć presję na system. Dlatego potrzebujemy stałej współpracy instytucji publicznych, organizacji pozarządowych i biznesu w budowaniu świadomości zdrowotnej — podkreśla Paweł Barucha, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej.
Health Inclusivity Index pokazuje, że równy dostęp do opieki zdrowotnej nie tylko poprawia jakość życia, ale i ma korzystny wpływ na gospodarkę. Zdrowie to strategiczna inwestycja przynosząca korzyści obywatelom i całemu systemowi. Rozwijanie kultury self-care, obejmującej profilaktykę, samoleczenie i szybkie reagowanie na problemy zdrowotne, wspiera te cele.
Pełne wyniki oraz porównanie poziomu dostępu do wiedzy o zdrowiu i opieki zdrowotnej w 40 krajach są dostępne w badaniu Health Inclusivity Index: impact.economist.com/projects/health-inclusivity-index.
Kontakt dla mediów:
Anna Sikorska
PR Consultant
K+PR
+48 603 944 853
Haleon (LSE / NYSE: HLN) jest światowym liderem w dziedzinie zdrowia konsumentów, którego celem jest zapewnienie lepszego zdrowia na co dzień. Portfolio produktów Haleon obejmuje pięć głównych kategorii - zdrowie jamy ustnej, łagodzenie bólu, zdrowie układu oddechowego, zdrowie układu trawiennego i inne oraz witaminy, minerały i suplementy (VMS). Jego znane marki takie jak Advil, Sensodyne, Panadol, Voltaren, Theraflu, Otrivin, Corega, parodontax™ i Centrum opierają się na zaawansowanej nauce, innowacji i głębokim zrozumieniu człowieka.
Haleon jest wiodącą firmą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej W Europie Środkowo-Wschodnie
Haleon w regionie Europy Środkowo-Wschodniej W Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) Haleon jest wiodącą firmą specjalizującą się w lekach bez recepty i jedną z najszybciej rosnących spółek Haleon w regionie Europy, Azji Środkowo Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. Największym rynkiem CEE, na którym działa Haleon jest Polska – tu znajdują się główna siedziba Haleon w regionie CEE oraz Haleon Business Services Poland Capability Centre.
W portfolio Haleon w Europie Środkowo-Wschodniej znajduje się 9 międzynarodowych, strategicznych marek wymienione powyżej, marki lokalne takie jak m.in. Rutinoscorbin, o oraz cieszące się zaufaniem konsumentów produkty do higieny jamy ustnej: specjalistyczne pasty do zębów - dla dorosłych i dla dzieci (Sensodyne, Aquafresh, Proszkliwo Kids) oraz kremy do protez (Corega).
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.haleon.com