Obserwuj nas na:
Pacjenci.pl > Strefa lekarzy > Zmiany w e-receptach? Decyzja zapadła – nie wszyscy będą zadowoleni
Marta Uler
Marta Uler 29.09.2025 13:14

Zmiany w e-receptach? Decyzja zapadła – nie wszyscy będą zadowoleni

Zmiany w e-receptach? Decyzja zapadła – nie wszyscy będą zadowoleni
Czy na e-recepcie powinien byc numer telefonu pacjenta? Fot. Canva/cyano66/Getty Images

Czy na e-recepcie powinien znajdować się numer telefonu pacjenta? Zwolennicy takiego rozwiązania przekonują, że mogłoby ono uratować zdrowie, a nawet życie w sytuacjach pomyłek. Ministerstwo Zdrowia po raz kolejny odpowiedziało na petycję w tej sprawie.

  • Do resortu zdrowia ponownie trafiła petycja w sprawie umieszczania numeru telefonu pacjenta na e-recepcie
  • Autorka wskazywała, że w razie pomyłki farmaceuci mogliby szybko skontaktować się z pacjentem
  • Ministerstwo Zdrowia podtrzymało stanowisko, że właściwym rozwiązaniem jest rozwój Internetowego Konta Pacjenta (IKP), z którego aktywnie korzysta jedynie 48 proc. Polaków
  • Resort podkreśla, że dodatkowe dane na e-recepcie niosłyby ryzyko naruszeń i nowe obowiązki administracyjne

Argumenty autorki petycji

Autorka petycji skierowanej do Ministerstwa Zdrowia podkreślała, że numer telefonu na e-recepcie nie naruszałby zasad RODO:

„Umieszczane obecnie dane są niemalże kompletne, ponieważ oprócz imienia i nazwiska zawierają także adres zameldowania i numer PESEL. Dołożenie do nich numeru telefonu nie będzie stanowić naruszeń przepisów RODO” – zaznaczyła.

Wskazała także przykłady sytuacji, w których brak możliwości szybkiego kontaktu z pacjentem mógł zakończyć się tragicznie. W 2018 roku we wrocławskiej aptece pacjentce z Gorzowa Wielkopolskiego wydano czterokrotnie silniejszy lek. Farmaceutka, by naprawić błąd, musiała zaangażować policję, która ostatecznie dotarła do córki kobiety. Podobna historia miała miejsce w Katowicach, gdzie pacjent otrzymał za silną dawkę leku obniżającego ciśnienie – i znów to policjanci musieli informować o pomyłce.

Zdaniem autorki takie problemy nie wystąpiłyby, gdyby farmaceuci mogli bezpośrednio zadzwonić do pacjenta.

Przeczytaj też: Piąte posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Regulacji Rynku Aptecznego. Burzliwa dyskusja o „białych plamach”

Zmiany w e-receptach? Decyzja zapadła – nie wszyscy będą zadowoleni
Błąd farmaceuty może kosztować pacjenta życie. Fot. Canva

Stanowisko Ministerstwa Zdrowia

Resort nie przyjął jednak tej argumentacji.

„Ministerstwo Zdrowia podtrzymuje stanowisko, że właściwym kierunkiem działań jest upowszechnienie korzystania z Internetowego Konta Pacjenta oraz zapewnienie farmaceutom odpowiednich uprawnień dostępowych w tym systemie” – odpowiedziała Paulina Sosin-Ziarkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji.

Resort wskazuje, że to właśnie przez IKP pacjent otrzymuje czterocyfrowy kod dostępu do e-recepty i to tam przechowywane są jego dane kontaktowe. Obecnie jednak tylko 48 proc. Polaków aktywnie korzysta z tego narzędzia, dlatego ministerstwo prowadzi działania mające na celu zwiększenie tego odsetka.

Jak podkreśliła Sosin-Ziarkiewicz, „rozwiązaniem nie jest obchodzenie systemu IKP poprzez dopisywanie kolejnych danych na recepcie, lecz rozwój i powszechne wdrożenie narzędzia, które zostało zaprojektowane właśnie w celu bezpiecznej komunikacji i przechowywania danych pacjentów”.

Przeczytaj też: E-recepta bez stresu – jak uzyskać potrzebne leki szybko i zdalnie?

Dlaczego nie będzie telefonu na recepcie?

Resort zdrowia zwraca uwagę, że dopisywanie kolejnych danych na e-recepcie nie tylko generowałoby dodatkowe obowiązki administracyjne, ale też niosłoby ryzyko naruszeń ochrony danych. Według MZ komunikacja z pacjentami w przypadku wycofania leków z obrotu czy innych zdarzeń powinna odbywać się centralnie – przez organy nadzoru i świadczeniodawców – a nie przez pojedyncze apteki.

„Przedstawiona propozycja nie ma charakteru deregulacyjnego, ponieważ prowadziłaby do dodania nowych obowiązków i regulacji w systemie ochrony zdrowia” – zaznaczyła przedstawicielka resortu.

Ministerstwo konsekwentnie odmawia więc zmian w systemie recept elektronicznych i stawia na rozwój Internetowego Konta Pacjenta jako narzędzia do kontaktu z pacjentem i gromadzenia jego danych.

Pacjenci.pl
Obserwuj nas na: