17 października 2025 — Międzynarodowy Dzień Świadomości Rozwojowych Zaburzeń Językowych

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Świadomości Rozwojowych Zaburzeń Językowych (znany także jako #DLDday). To okazja, by zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności w rozumieniu i budowaniu wypowiedzi, mimo że ich rozwój intelektualny przebiega prawidłowo. Choć objawy DLD bywają subtelne i często umykają uwadze otoczenia, ich wpływ może być długofalowy — rzutując na naukę, relacje i samoocenę.
- DLD to trwałe trudności w nabywaniu i używaniu języka, niezwiązane z niedosłuchem ani niepełnosprawnością intelektualną
- Szacuje się, że problem dotyczy nawet 1 na 14 dzieci
- Wczesna diagnoza i terapia logopedyczna pozwalają zminimalizować skutki DLD
- W Polsce w kampanię #DLDday włączają się szkoły, logopedzi i uczelnie
Czym są rozwojowe zaburzenia językowe (DLD)?
Rozwojowe zaburzenie językowe (ang. Developmental Language Disorder) to trwale utrzymujące się trudności w rozumieniu lub używaniu języka, których nie da się wyjaśnić innymi przyczynami, takimi jak niedosłuch, uszkodzenie mózgu czy ogólne opóźnienie rozwoju.
Dzieci z DLD często mają ograniczony zasób słownictwa, problemy z gramatyką i trudność w opowiadaniu historii. Ich mowa bywa uproszczona, a rozumienie dłuższych wypowiedzi — utrudnione. Zdarza się, że nauczyciele błędnie uznają je za nieuważne lub mało zdolne, podczas gdy problem leży w przetwarzaniu języka.
Przeczytaj też: Do dysleksji pasuje słowo "spektrum". To nie tylko trudności z czytaniem i pisaniem
Dlaczego DLD pozostaje „niewidzialne”?
Objawy DLD nie zawsze są oczywiste — wiele dzieci potrafi dobrze maskować swoje trudności, używając prostych zdań czy unikając rozmów. Cytując dr hab. Ewę Czaplewską z Instytutu Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego:
„To, że słowa są proste, historia krótka, a zdania i wyrazy… często pozostaje niezauważone.”
Jak podkreślają logopedzi, rozwojowe zaburzenie językowe nie jest rzadkością, lecz często pozostaje bez diagnozy. Brak rozpoznania i wsparcia może skutkować problemami szkolnymi, trudnościami społecznymi i niską samooceną.
Przeczytaj także: Matematyka nie jest najważniejsza na świecie. Jak rozpoznać dyskalkulię i jak wspierać dziecko z tym zaburzeniem?
Jak możemy wspierać osoby z DLD?
Z okazji #DLDday szkoły, poradnie i uczelnie w Polsce organizują spotkania, warsztaty i akcje informacyjne.
W praktyce wsparcie osób z DLD polega m.in. na:
- szkoleniu nauczycieli w rozpoznawaniu objawów DLD,
- zapewnieniu terapii logopedycznej,
- dostosowaniu metod nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka,
- promowaniu empatii i zrozumienia wśród rówieśników.
Rozwojowe zaburzenie językowe to problem, którego nie widać na pierwszy rzut oka, ale który realnie wpływa na codzienne życie. Dlatego 17 października warto mówić o DLD głośno — by nikt, kto zmaga się z trudnościami w komunikacji, nie pozostał niezrozumiany.
Źródła:





































