Obserwuj nas na:
Pacjenci.pl > Profilaktyka > Akcja stworzona z myślą o zdrowiu mężczyzn: Movember czyli polski Wąsopad
Aneta Paniczko
Aneta Paniczko 01.11.2024 08:46

Akcja stworzona z myślą o zdrowiu mężczyzn: Movember czyli polski Wąsopad

Akcja stworzona z myślą o zdrowiu mężczyzn: Movember czyli polski Wąsopad
Fot. Canva/g-stockstudio, Getty Images

Listopad w medycynie ma kolor niebieski. To jeden z symboli międzynarodowej kampanii zwanej Movember, której celem jest podnoszenie świadomości na temat męskich nowotworów – prostaty i jąder. Różowy kolor, kojarzony z październikiem, symbolizował walkę z rakiem piersi, niebieski przypomina o zdrowiu mężczyzn. 

Movember, w Polsce znany jako Wąsopad, co roku staje się szansą na dyskusję o profilaktyce, diagnozowaniu i leczeniu męskich chorób. Kampania ma swoje korzenie w Australii, gdzie zainicjowano ją w 1999 roku, w Polsce pojawiła się po raz pierwszy w 2014 roku.

Mężczyźni zapuszczają wąsy w listopadzie

Słowo Movember pochodzi z połączenia angielskich słów „moustache” (wąsy) i „November” (listopad). Wąsy zapuszczane w listopadzie stały się rozpoznawalnym znakiem kampanii stworzonej z myślą o zdrowiu mężczyzn. 

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia:

„Wąsy symbolizują zmianę oblicza męskiego zdrowia”. 

Celem kampanii jest nie tylko przypomnienie o profilaktyce, ale również o przełamywaniu stereotypów dotyczących męskości.
Mężczyźni na całym świecie zapuszczają wąsy, aby wspierać ideę Movember. Ta zabawna forma dołączenia do międzynarodowej akcji zwraca uwagę na ważny element, o którym w profilaktyce zdrowia nie wolno zapominać. Jednocześnie walczy z postrzeganiem męskości jako synonimu siły i nieomylności, przekonując, że troska o zdrowie to oznaka odpowiedzialności, a nie słabości. 

Jaki jest odzew akcji Wąsopad? Z roku na rok coraz większy, a dzięki wsparciu znanych osób, zwłaszcza mężczyzn, którzy decydują się na zapuszczanie wąsów i wspieranie akcji na swoich profilach, kampania dociera do coraz szerszego grona.  

Akcja stworzona z myślą o zdrowiu mężczyzn: Movember czyli polski Wąsopad
Fot. Canva/atlasstudio

Profilaktyka i statystyki

Rak jąder, choć rzadki, dotyka głównie młodych mężczyzn między 20. a 44. rokiem życia. Wczesne wykrycie guza daje niemal stuprocentową szansę na wyleczenie, dlatego regularne samobadanie jąder to jeden z najskuteczniejszych sposobów kontrolowania swojego zdrowia. Według danych co trzeci mężczyzna w wieku 50-80 lat zachoruje na raka prostaty, a 80% mężczyzn po 80. roku życia już zmaga się z tym schorzeniem. Rak prostaty to czwarta przyczyna śmiertelności na świecie. Wczesne wykrycie oznacza większe szanse na wyzdrowienie. 

Mimo rosnącej świadomości w Polsce mężczyźni wciąż zbyt rzadko mówią o zdrowiu intymnym. O rozpowszechnieniu akcji Movember w mediach społecznościowych świadczą chociażby hasztagi, które na swój, nieraz zabawny sposób, zwracają uwagę na sedno problemu i zachęcają do działania: #movember, #wąsopad, #badajjajka #męskasprawa, #mosznowładcy, #movemberPL. Część z nich dotyczy ogólnopolskich kampanii prowadzonych m.in przez fundacje i stowarzyszenia informujące o profilaktyce męskich nowotworów.  

Movember w Polsce

W Polsce kampania Movember, poza nawoływaniem do profilaktyki, pełni ważną rolę edukacyjną i psychologiczną. Przełamuje tabu związane z mówieniem o zdrowiu intymnym i seksualności mężczyzn. Wąsy stają się symbolem solidarności i wsparcia, widzimy je na plakatach, grafikach i męskich twarzach. Powstają też lokalne akcje, takie jak badania w mobilnych klinikach, a także debaty społeczne, które zwiększają świadomość na temat raka jąder i prostaty. 

Ministerstwo Zdrowia przypomina: 

„Choroba nowotworowa nie odbiera męskości, a dbanie o zdrowie nie jest oznaką słabości”.

Zobacz także:

Miniaturowa cząsteczka do zwalczania agresywnych nowotworów. Nowa terapia antynowotworowa MIT

Przełomowe odkrycie w badaniach nad chorobą Huntingtona. Nowa szansa na wykrywanie i leczenie

Pierwsze objawy demencji. Lekarz: Uwaga na notoryczne gubienie rzeczy

Pacjenci.pl
Obserwuj nas na: