Akcja stworzona z myślą o zdrowiu mężczyzn: Movember czyli polski Wąsopad
Listopad w medycynie ma kolor niebieski. To jeden z symboli międzynarodowej kampanii zwanej Movember, której celem jest podnoszenie świadomości na temat męskich nowotworów – prostaty i jąder. Różowy kolor, kojarzony z październikiem, symbolizował walkę z rakiem piersi, niebieski przypomina o zdrowiu mężczyzn.
Movember, w Polsce znany jako Wąsopad, co roku staje się szansą na dyskusję o profilaktyce, diagnozowaniu i leczeniu męskich chorób. Kampania ma swoje korzenie w Australii, gdzie zainicjowano ją w 1999 roku, w Polsce pojawiła się po raz pierwszy w 2014 roku.
Mężczyźni zapuszczają wąsy w listopadzie
Słowo Movember pochodzi z połączenia angielskich słów „moustache” (wąsy) i „November” (listopad). Wąsy zapuszczane w listopadzie stały się rozpoznawalnym znakiem kampanii stworzonej z myślą o zdrowiu mężczyzn.
Jak czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia:
„Wąsy symbolizują zmianę oblicza męskiego zdrowia”.
Celem kampanii jest nie tylko przypomnienie o profilaktyce, ale również o przełamywaniu stereotypów dotyczących męskości.
Mężczyźni na całym świecie zapuszczają wąsy, aby wspierać ideę Movember. Ta zabawna forma dołączenia do międzynarodowej akcji zwraca uwagę na ważny element, o którym w profilaktyce zdrowia nie wolno zapominać. Jednocześnie walczy z postrzeganiem męskości jako synonimu siły i nieomylności, przekonując, że troska o zdrowie to oznaka odpowiedzialności, a nie słabości.
Jaki jest odzew akcji Wąsopad? Z roku na rok coraz większy, a dzięki wsparciu znanych osób, zwłaszcza mężczyzn, którzy decydują się na zapuszczanie wąsów i wspieranie akcji na swoich profilach, kampania dociera do coraz szerszego grona.
ZUS umożliwi pracę zarobkową na L4? MRPiPS planuje ważne zmiany #PrawoiZdrowie. Poszanowanie godności pacjenta. Czy polskie szpitale spełniają wymagania?Profilaktyka i statystyki
Rak jąder, choć rzadki, dotyka głównie młodych mężczyzn między 20. a 44. rokiem życia. Wczesne wykrycie guza daje niemal stuprocentową szansę na wyleczenie, dlatego regularne samobadanie jąder to jeden z najskuteczniejszych sposobów kontrolowania swojego zdrowia. Według danych co trzeci mężczyzna w wieku 50-80 lat zachoruje na raka prostaty, a 80% mężczyzn po 80. roku życia już zmaga się z tym schorzeniem. Rak prostaty to czwarta przyczyna śmiertelności na świecie. Wczesne wykrycie oznacza większe szanse na wyzdrowienie.
Mimo rosnącej świadomości w Polsce mężczyźni wciąż zbyt rzadko mówią o zdrowiu intymnym. O rozpowszechnieniu akcji Movember w mediach społecznościowych świadczą chociażby hasztagi, które na swój, nieraz zabawny sposób, zwracają uwagę na sedno problemu i zachęcają do działania: #movember, #wąsopad, #badajjajka #męskasprawa, #mosznowładcy, #movemberPL. Część z nich dotyczy ogólnopolskich kampanii prowadzonych m.in przez fundacje i stowarzyszenia informujące o profilaktyce męskich nowotworów.
Movember w Polsce
W Polsce kampania Movember, poza nawoływaniem do profilaktyki, pełni ważną rolę edukacyjną i psychologiczną. Przełamuje tabu związane z mówieniem o zdrowiu intymnym i seksualności mężczyzn. Wąsy stają się symbolem solidarności i wsparcia, widzimy je na plakatach, grafikach i męskich twarzach. Powstają też lokalne akcje, takie jak badania w mobilnych klinikach, a także debaty społeczne, które zwiększają świadomość na temat raka jąder i prostaty.
Ministerstwo Zdrowia przypomina:
„Choroba nowotworowa nie odbiera męskości, a dbanie o zdrowie nie jest oznaką słabości”.
Zobacz także:
Miniaturowa cząsteczka do zwalczania agresywnych nowotworów. Nowa terapia antynowotworowa MIT
Przełomowe odkrycie w badaniach nad chorobą Huntingtona. Nowa szansa na wykrywanie i leczenie
Pierwsze objawy demencji. Lekarz: Uwaga na notoryczne gubienie rzeczy