Lecytyna – gdzie występuje i jakie ma zastosowanie?

Lecytyna – gdzie występuje i jakie ma zastosowanie?
pixabay.com
Autor Marcelina Dzięciołowska10.03.2021

Lecytyna to składnik każdej komórki w organizmie człowieka. W niektórych przypadkach nie jest on w stanie wytworzyć jej samodzielnie w wystarczającej ilości. Lecytynę należy wówczas przyjmować w postaci suplementów diety lub sięgając po produkty spożywcze, które ją zawierają. Jakie są objawy niedoboru lecytyny? Jakie są naturalne źródła lecytyny?

Skład lecytyny

Lecytyna to mieszanina wielu związków lipidowych. Wśród nich są fosfolipidy, czyli związki, które złożone są z kwasów tłuszczowych, glicerolu i fosforu, a także związków choliny, inozytolu czy seryny. Inne składniki lecytyny to węglowodany, glikolipidy, woda i trójglicerydy.

Gdzie występuje lecytyna?

Lecytyna występuje głównie w żywności. Są to produkty, które zawierają rzepak, żółtka jaj, soję, pieczywo pełnoziarniste oraz orzechy. Ponadto, lecytyna znajduje się także w suplementach diety, które można nabyć bez recepty w aptekach.

Rodzaje lecytyny

Istnieją trzy odmiany lecytyny:

  • sojowa,
  • słonecznikowa,
  • rzepakowa.

Olej stanowi około 30% skład suplementów diety. W lecytynie produkowanej z oleju słonecznikowego i sojowego można spotkać takie kwasy tłuszczowe, jak omega-6 oraz omega-3. Decydując się na zakup konkretnego suplementu diety lecytyny, warto zwrócić uwagę na jego skład, aby wybrać produkt odpowiedni dla swoich potrzeb.

Zastosowanie lecytyny

Dzięki zawartości choliny lecytyna może stymulować układ nerwowy, wpływając pozytywnie na koncentrację i pamięć, co oznacza z kolei poprawę jakości pracy umysłowej. Odpowiada za odbudowę komórek i tkanek w mózgu.

Lecytyna stosowana regularnie zmniejsza skutki uboczne depresji. Ponadto bierze także udział w procesie trawienia tłuszczów, zmniejsza ryzyko ich odkładania się w nieodpowiednich miejscach, chroni wątrobę przed marskością oraz zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych. Lecytyna jest także przydatna podczas regeneracji organizmu w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego.

Dawkowanie lecytyny

Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, należy dostarczyć co najmniej 2-2,5 g lecytyny dziennie. Dla optymalnych efektów dawka powinna wynosić 6 g lecytyny dziennie.

Suplementacja lecytyną prowadzona jest głównie w warunkach wzmożonego wysiłku umysłowego i obniżonej koncentracji, czyli gdy niemożliwe jest uzupełnienie jej braku samą dietą. Przed przyjęciem lecytyny należy zwrócić uwagę na informacje zawarte w instrukcji leku lub skonsultować się z lekarzem.

Działania niepożądane podczas stosowania lecytyny

Lecytyna w odpowiedniej dawce jest bezpieczna dla organizmu. Skutki uboczne podczas stosowania wynikają najczęściej z przekroczenia dawki. Mogą wystąpić takie dolegliwości, jak: bóle brzucha, nudności, biegunka i uczucie przepełnienia. Spożycie dużych ilości lecytyny może powodować problemy z sercem, niskie ciśnienie krwi lub niepokój.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że witamina E jest często obecna w preparatach lecytynowych, dlatego przy jednoczesnym stosowaniu leków rozrzedzających krew stosowanie leków zawierających lecytynę jest przeciwwskazane.

Następny artykuł