„Umiem Pomóc” – warszawscy ósmoklasiści uczą się ratować życie
Ponad 500 uczniów warszawskich szkół podstawowych weźmie udział w XIII edycji programu edukacyjnego „Umiem Pomóc”, organizowanego przez Grupę LUX MED. To ogólnopolska inicjatywa, która od ponad dekady uczy młodzież, jak skutecznie reagować w sytuacjach zagrożenia życia. Tegoroczna odsłona akcji odbywa się pod patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, a pierwsze zajęcia wystartowały 3 listopada w Szkole Podstawowej nr 187 im. Adama Mickiewicza.
Edukacja, która ratuje życie
Program „Umiem Pomóc” to jedna z najdłużej prowadzonych inicjatyw edukacyjnych Grupy LUX MED. Od 2011 roku uczy dzieci i młodzież, jak reagować, gdy liczy się każda sekunda - od oceny bezpieczeństwa miejsca zdarzenia, przez wezwanie pomocy, po resuscytację krążeniowo-oddechową.
W 13. edycji projektu udział wezmą uczniowie klas ósmych warszawskich szkół podstawowych. Pod okiem ratowników medycznych z Akademii Ratownictwa LUX MED nauczą się, jak udzielać pierwszej pomocy, wykonywać masaż serca oraz korzystać z automatycznego defibrylatora AED.
– Pierwsza edycja programu „Umiem Pomóc” odbyła się właśnie w Warszawie w 2011 roku. Po 14 latach wracamy do tego miasta, by wyszkolić kolejne pokolenie młodych ludzi – podkreśla Anna Rulkiewicz, prezeska Grupy LUX MED. – Zależy nam, by młodzież nie bała się podejmować działania w nagłych sytuacjach i wiedziała, jak postępować, gdy stawką jest zdrowie i życie – dodaje.
Zajęcia prowadzone są w formie praktycznych warsztatów, które odbywać się będą w listopadzie i grudniu. Uczniowie mają okazję ćwiczyć reakcję w realistycznych scenariuszach – od nagłego zasłabnięcia po zatrzymanie krążenia.
14 lat doświadczeń i tysiące przeszkolonych uczniów
W ciągu ponad dekady projekt „Umiem Pomóc” objął zasięgiem całą Polskę, od Warszawy, przez Kraków, Wrocław i Poznań, po Olsztyn, Katowice i Rzeszów. W sumie w zajęciach wzięło już udział ponad 7,6 tysiąca uczniów, którzy zdobyli praktyczne umiejętności niezbędne w sytuacjach zagrożenia życia. Program od początku realizowany jest przez Akademię Ratownictwa LUX MED, której eksperci na co dzień szkolą zarówno personel medyczny, jak i pracowników firm, instytucji oraz służb publicznych.
– Naszą misją jest nie tylko przekazywanie wiedzy medycznej, ale budowanie świadomości, że każda pomoc ma znaczenie – mówi Mariusz Pacałowski, dyrektor merytoryczny Akademii Ratownictwa LUX MED. – Chcemy pokazać młodzieży, że nawet najprostsza reakcja może uratować czyjeś życie. Odwaga i chęć działania są tu równie ważne jak wiedza.
Dzięki takim inicjatywom rośnie nie tylko poziom umiejętności, ale także odpowiedzialność społeczna młodych ludzi. Wielu absolwentów projektu deklaruje, że po zajęciach nie boi się już podejmować działań ratowniczych.
Warszawa z nagrodą za zaangażowanie
Tegoroczna edycja „Umiem Pomóc” w Warszawie nie jest przypadkowa. To właśnie stolica zdobyła szczególne wyróżnienie w wyzwaniu Healthy Cities 2025, organizowanym przez Grupę LUX MED.
W ramach akcji zachęcano mieszkańców do codziennej aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie. W czerwcu 2024 roku ponad 1500 warszawiaków codziennie wykonywało minimum 6000 kroków dziennie, łącząc troskę o kondycję i planetę. To najwyższy wynik spośród wszystkich miast uczestniczących w wyzwaniu. W nagrodę Warszawa otrzymała właśnie warsztaty „Umiem Pomóc” – dedykowane lokalnej młodzieży. Dzięki temu zaangażowaniu uczniowie warszawskich szkół mogą zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności, które w przyszłości mogą uratować komuś życie.
– Jesteśmy dumni, że nasza szkoła została wybrana do udziału w tak wartościowym przedsięwzięciu – mówi Ewelina Tatoń, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 187 w Warszawie. – Te warsztaty to nie tylko nauka zasad pierwszej pomocy, ale też lekcja odpowiedzialności i empatii. Uczniowie uczą się, że szybka reakcja naprawdę może zmienić czyjś los.
Kształtowanie postaw społecznych
Organizatorzy projektu podkreślają, że edukacja w zakresie pierwszej pomocy to nie tylko kwestia umiejętności technicznych, ale także kształtowania postaw społecznych. Młodzież uczona jest nie tylko jak pomagać, ale przede wszystkim dlaczego to robić.
Z danych LUX MED wynika, że wielu Polaków wciąż obawia się udzielania pomocy z obawy przed popełnieniem błędu. Dlatego tak ważne jest, by młodzi ludzie już od najmłodszych lat oswajali się z tematyką ratownictwa i wiedzieli, że działanie – nawet nieidealne – jest zawsze lepsze niż bierność.
– Widok uczniów, którzy z zaangażowaniem ćwiczą resuscytację, jest najlepszym dowodem, że ten program ma sens – podsumowuje Anna Rulkiewicz. – To inwestycja w bezpieczeństwo nas wszystkich. Każda osoba, która potrafi pomóc, zwiększa szanse na uratowanie czyjegoś życia.
Projekt „Umiem Pomóc” nie kończy się na jednorazowych warsztatach. Szkoły otrzymują materiały dydaktyczne, które pomagają utrwalać wiedzę i kontynuować naukę w kolejnych klasach. Dzięki temu edukacja nie jest jednorazowym wydarzeniem, lecz długofalowym procesem budowania świadomości i odpowiedzialności za innych.