Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Nerwowość, częste infekcje, albo ból głowy? Nietypowe objawy niedoboru tej witaminy
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 15.10.2023 19:07

Nerwowość, częste infekcje, albo ból głowy? Nietypowe objawy niedoboru tej witaminy

Ból głowy
Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Witamina B6 nazywana również pirydoksyną, jest jedną z witamin z grupy B. Bez niej organizm nie może funkcjonować prawidłowo – odpowiada m.in. za prace układu nerwowego. Stosuje się ja zarówno profilaktycznie, jak i w poważniejszych stanach. Jej niedobór jest łatwo zauważalny na co dzień. Jak rozpoznać, że organizmowi brakuje witaminy B6? Tłumaczymy.

Jaką rolę pełni witaminy B6?

Inicjuje i kontroluje ponad 100 enzymów, bez których nie mogłoby dojść do istotnych reakcji biochemicznych. Dzięki niej leczymy niedokrwistość i choroby nerek i usuwamy skutki uboczne długotrwałego przyjmowania leków. Wspiera także układ odpornościowy i zapewnia sercu właściwe ciśnienie krwi i powoduje skurcze mięśni. Łagodzi także bóle menstruacyjne i objawy zespołu przedmiesiączkowego.

Witamina B6 może sprawić, że organizm lepiej będzie przyswajać jony magnezu – nawet do 40%.

Projekt bez nazwy - 2023-10-15T185940.685.png
 

„W obronie dzieci zaryzykuje życie”. Kandydat lekarzy na Rzecznika Praw Dziecka Łupież pstry – objawy, leczenie

Jak rozpoznać niedobór witaminy B6?

Do niedoboru witaminy B6, wbrew temu co może się wydawać, dochodzi stosunkowo rzadko. Objawami tego stanu są:

  • zaburzenia snu,
  • niedokrwistość,
  • problemy z koncentracją,
  • mrowienie,
  • drętwienie kończyn,
  • zaczerwienienie skóry,
  • łuszczenie skóry,
  • łupież,
  • wypadanie włosów.

Niedobór składnika może spowodować kamicę nerkową, zaburzenia neurologiczne, niedokrwistość makrocytarną. W przypadku dzieci może dojść do zaburzeń padaczkowych, wad kości i zaburzeń rozwoju.

Zapotrzebowanie na witaminę B6:

  • Dzieci od 1. do 3. roku życia - 0,5 mg
  • Dzieci od 4. do 6. roku życia - 0,6 mg
  • Dzieci od 7. do 9. roku życia -1 mg
  • Dziewczęta od 10. do 18. roku życia - 1,2 mg
  • Chłopcy od 10. do 12. roku życia - 1,2 mg
  • Chłopcy od 13. do 18. roku życia - 1,3 mg
  • Kobiety od 19. do 50. roku życia - 1,3 mg
  • Kobiety po 50. roku życia - 1,5 mg
  • Kobiety w ciąży - 1,9 mg
  • Kobiety karmiące piersią - 2 mg
  • Mężczyźni od 19. do 50. roku życia - 1,3 mg
  • Mężczyźni po 50. roku życia - 1,7 mg

Jak uzupełnić niedobór witaminy B6?

Znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Najwięcej witaminy B6 znajduje się w kaszy gryczanej, otrębach i zarodkach pszennych. Dużo zawierają jej także mięso i wędliny, w szczególności kurczak i indyk. Oprócz nich witaminę B6 znajdziemy w:

  • łososiu,
  • makreli,
  • dorszu,
  • wątrobie wołowej,
  • wątrobie wieprzowej,
  • brązowym ryżu,
  • kaszy bulgur,
  • jajach,
  • soi,
  • mleku,
  • jogurtach,
  • bananach,
  • kiwi,
  • pomarańczach,
  • truskawkach,
  • malinach,
  • porzeczkach,
  • białej fasoli,
  • brokułach,
  • marchwi,
  • brukselce,
  • karczochach,
  • białej kapuście.

Włosy i paznokcie a dieta

Jeśli masz problem ze słabymi włosami i paznokciami, a przyczyny zdrowotne (np. hormonalne związane z hormonami tarczycy czy zbyt niskim poziomem estrogenu, lub za wysokim testosteronem), zostały wykluczone przez lekarza, przeanalizuje dietę. Oto najczęstsze przyczyny: jesz zbyt mało białka i nie dostarczasz sobie aminokwasów, popijasz posiłki kawą i herbatą, przez co wchłanianie niektórych składników jest gorsza, jesz kaloryczne, ale bezwartościowe posiłki, jeśli chodzi np. o zawartość antyoksydantów - to m.in. wit. C i A, które znajdziesz w warzywach. A może, jak 90 proc. Polaków masz niedobór wit. D3? Oznacz jej poziom we krwi. A jeśli jesteś na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej możesz mieć też niedobór wit. B12 i kwasu foliowego, a to też wpływa na stan włosów. Poradź się lekarza, czy je suplementować, a jeśli tak, to w jakich dawkach. I pamiętaj, że wszystkie witaminy i pierwiastki o wiele lepiej przyswajają się z jedzenia, niż z suplementów.