Czy farmaceuta jest doradcą zdrowotnym? Jedni szukają w internecie, inni pytają w aptece

Polacy różnie podchodzą do zakupu leków - jedni szukają informacji z internecie, pytają Chata GPT, a inni udają się bezpośrednio do apteki, gdzie mogą poradzić się farmaceuty. Duży problem z rozmową z farmaceutą mają zwłaszcza młodzi ludzie - i choć 66 proc. ankietowanych pacjentów przyznaje, że ich zdaniem warto pytać o radę w aptece, to jednak robią to stosunkowo rzadko. Być może sytuacji nie ułatwia fakt, że wiele transakcji odbywa się… właśnie poprzez internetowe platformy sprzedażowe, w końcu suplementy i leki bez recepty można kupić z dostawą pod drzwi.
Farmaceuta to nie tylko sprzedawca
Farmaceuci pracujący w aptekach są odpowiednio wykształceni, a po przeszkoleniu mogą nawet wykonywać szczepienia ochronne. Posiadają ogromną wiedzę, nie tylko z zakresu produkcji leków, ale także dotyczącą interakcji różnych substancji czynnych. Farmaceuta jest gotowy do rozmowy z pacjentem i bardzo często to właśnie on zauważa pierwsze objawy, które wymagają dalszej diagnostyki. Dlaczego więc wciąż mało osób pyta ich o radę? Jak w praktyce wygląda radzenie się eksperta z apteki o zdanie postanowiła sprawdzić firma Haleon, producent Coregi. Odpowiedzi badanych osób skłoniły firmę do rozpoczęcia kampanii “Rozmowy bez recepty”, w której zachęcają do rozmów z farmaceutami na ważne tematy dotyczące zdrowia.
– Jako marka Corega od lat wspieramy osoby korzystające z protez w codziennej trosce o komfort i zdrowie jamy ustnej. Wiemy jednak, że wokół wielu tematów związanych ze zdrowiem wciąż panuje niepotrzebne tabu. Aż 43 proc. badanych przyznaje, że przed wizytą w aptece szuka informacji zdrowotnych w sieci lub korzysta z AI – często rezygnując z bezpośredniego kontaktu z farmaceutą. Dlatego postanowiliśmy stworzyć kampanię, która w przystępny i odważny sposób pokaże, że rozmowa z ekspertem w aptece to pierwszy krok do zdrowia, lepszego samopoczucia i świadomego dbania o siebie – mówi Agata Czech, dyrektor marketingu Haleon Poland.
Farmaceuta może podpowiedzieć, jakie wybrać suplementy, na co zwrócić uwagę przy wyborze dermokosmetyków, a także doradzić, jaki odstęp zachować między przyjmowanymi lekami. W przypadku osób starszych, biorących duże ilości różnych leków to farmaceuta może jako pierwszy zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych leków warto zachować większą przerwę lub poprosić lekarza o lepsze dopasowanie produktów tak, aby nie wchodziły w interakcje.
– W aptece można porozmawiać z farmaceutą bez wcześniejszego umawiania wizyty – jest obecny na miejscu i gotowy, by pomóc szybciej, niż się spodziewamy. Często to właśnie on pierwszy zauważa objawy, które wymagają dalszej diagnostyki. Warto też pamiętać, że po odpowiednim przygotowaniu ma uprawnienia do wykonywania szczepień ochronnych. Spójrzmy na farmaceutę nie tylko jako na osobę wydającą leki, ale przede wszystkim jako specjalistę w trosce o nasze zdrowie i przedstawiciela zawodu medycznego – mówi Artur Schab, ekspert rynku farmaceutycznego.
Polacy się wstydzą
Niestety - Polacy często wstydzą się zapytać, a w internecie są anonimowi. Stąd nie pytają eksperta, ale Chata GPT - takie zachowanie charakteryzuje zwłaszcza młodszych pacjentów. Aż 43 proc. badanych osób przed pójściem do apteki wyszukuje informacje związane ze zdrowiem np. w wyszukiwarce internetowej lub z wykorzystaniem asystenta AI. Najczęściej robią to osoby między 25., a 44. rokiem życia. Z kolei brak takiego zachowania charakteryzuje najczęściej osoby między 65., a 74. rokiem życia (19 proc. z nich twierdzi, że nigdy tego nie robi).
Te dane zebrała i udostępniła firma Haleon, producent Coregi, celem zwiększenia świadomości konsumentów o roli farmaceuty. Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 27 do 30 czerwca 2025 r. na próbie 1005 pełnoletnich Polaków. W związku z tym, że dane mówią same za siebie i Polacy stosunkowo rzadko pytają farmaceutę o zdanie, firma Haleon postanowiła stworzyć wspomnianą już kampanię informacyjną „Rozmowy bez recepty”, której celem jest zachęcenie Polaków do zauważenia roli farmaceuty i częstszych rozmów z nimi.
Rozmowy bez recepty
Sercem kampanii „Rozmowy bez recepty” jest cykl rozmów prowadzonych przez dziennikarkę Katarzynę Burzyńską-Sychowicz z Arturem Schabem, ekspertem rynku farmaceutycznego. Ich rozmowy mają jeden cel: zachęcić do większej otwartości wobec farmaceutów - także wtedy, gdy temat wydaje się krępujący. W lekkiej i przystępnej formie duet porusza kwestie, które często spychamy na dalszy plan - jak zdrowie jamy ustnej czy pielęgnacja protez – pokazując, że farmaceuta to nie tylko specjalista od leków, ale także zaufany doradca i realne wsparcie w codziennej trosce o zdrowie.
Kampania ma na celu przełamywanie barier - zarówno tematycznych, jak i mentalnych - oraz przypomnienie, że wizyta w aptece może być początkiem ważnej rozmowy, bez stresu, bez oceniania i bez recepty. Z korzyścią dla pacjenta. A korzyść jest tutaj najważniejsza - warto przy tym podkreślić, że dla farmaceutów, jako przedstawicieli zawodu medycznego, nie ma tematów krępujących czy wstydliwych. Jest to dla nich codzienność. Tymczasem co piąty Polak przyznaje, że są w aptece produkty, które kupuje z poczuciem skrępowania. W grupie wiekowej 18–24 lata odczuwa to aż 50 proc. badanych. W efekcie wielu z nas rezygnuje z zadania pytania, mimo że właśnie rozmowa mogłaby pomóc dobrać odpowiedni produkt czy rozwiać wątpliwości.
Często w ogóle nie korzystamy z wiedzy farmaceutów – zamiast tego szukamy informacji na własną rękę w internecie lub pytamy znajomych, którzy nie zawsze mają odpowiednie kwalifikacje, by doradzić w kwestiach zdrowotnych. Chat GPT, choć wydaje się wszechwiedzący, to nie zastąpi rozmowy z farmaceutą, który ma nie tylko wiedzę, ale i lata doświadczeń!
Farmaceuta to doradca
Farmaceuci potrafią doradzić i pomóc, to nie tylko sprzedawcy. Większość respondentów prosiła już farmaceutę o poradę (79 proc.). Najczęściej takie doświadczenie mają za sobą osoby między 35. a 54. rokiem życia. Uczestnicy badania, którzy nie prosili nigdy farmaceuty o poradę najczęściej nie mieli takiej potrzeby. Warto pytać, ponieważ farmaceuci mają ogromne doświadczenie, a także porównanie - wiedzą, które produkty są lepsze, które warto polecić.
Analizując doświadczenia respondentów w aptece możemy zauważyć, że najczęściej konsultowali oni leki z farmaceutą (59 proc.) - ale - i na to kampania “Rozmowy bez recepty” chce zwrócić uwagę - z farmaceutą można konsultować o wiele więcej. To przecież nie tylko sprzedawca, ale i doradca zdrowotny!





































