Pacjenci.pl > Zdrowie > Kobiecy płacz działa na mężczyzn. Jak? Odkrycie izraelskich naukowców zdumiewa
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 25.12.2023 10:15

Kobiecy płacz działa na mężczyzn. Jak? Odkrycie izraelskich naukowców zdumiewa

płacząca kobieta
canva

Raczej niewielu mężczyzna pozostaje zupełnie obojętnych na widok kobiecych łez. Jak wynika z badań izraelskich naukowców, łzy ronione przez kobiety pod wpływem emocji wysyłają chemiczne sygnały, które w konkretny sposób oddziałują na mężczyzn. Co to za działanie? Wielu może się zdziwić.

Kobiece łzy obniżają poziom testosteronu

Wpływ kobiecych łez na męski organizm zbadał profesor Noam Sobel i doktorantka Shani Agron. Do eksperymentu zaprosili mężczyzn, którym dano do powąchania chusteczki – jedne były nasączone damskimi łzami, a inne roztworem soli fizjologicznej. W tym samym czasie mężczyźni oglądali wizerunki płaczących kobiet.

Okazało się, że zapach kobiecych łez obniżał poziom testosteronu nawet o 13%. Uczestnikom eksperymentu spadała temperatura, obniżało się tętno i zaczynało wolniej bić serce. Rejony mózgu odpowiedzialne za erotyczne doznania także zmniejszały aktywność. Płaczące kobiety mężczyźni odebrali za mniej atrakcyjne.

Wyniki badania opublikowano w PLOS Biology.

Projekt bez nazwy - 2023-12-24T161750.983.png

Tak dziś często kończymy związki. Ghosting i caspering - co jest dla kogo lepsze? Magda wywołała poród, grozi jej dożywocie. Komentuje adwokat

Kobiece łzy obniżają również poziom agresji

W trakcie eksperymentu mężczyźni grali w dwójkach w grę, której celem było wywołanie agresji w drugim uczestniku badania – jednego z nich przedstawiono jako oszusta. W pewnym momencie „oszukany” mężczyzna otrzymywał możliwość zemsty na oponencie. Co ciekawe, gdy w tej samej chwili otrzymywał do powąchania chusteczkę nasączoną kobiecymi łzami, stawał się o połowę mniej agresywny.

Wykazaliśmy, że łzy aktywują receptory węchowe i zmieniają obwody mózgowe związane z agresją, znacznie ograniczając agresywne zachowanie” – mówi Sobel. „Odkrycia te sugerują, że łzy to chemiczny płaszcz zapewniający ochronę przed agresją – i że ten efekt jest powszechny u gryzoni i ludzi, a być może także u innych ssaków.” – Prof. Noam Sobel, Wydział Nauk o Mózgu Weizmanna

Jaką funkcję pełnią łzy?

Łzy nawilżają i oczyszczają gałkę oczną. Zabezpieczają przed zarazkami powierzchnię spojówki i rogówki i chronią przed infekcjami. Zawierają m.in.:

• wodę,
  • chlorek sodowy,
  • białka,
  • kwas askorbinowy,
  • cukier,
  • mocznik,
  • elektrolity.

Co ciekawe, łzy nie zawsze mają ten sam skład – te pojawiające się w wyniku podrażnienia, mają więcej wody i przeciwciał niż łzy emocjonalne, bogatsze z kolei w białko i prolaktynę.

źródło: weizmann-usa.org