Pracowałeś przed 1999 rokiem? ZUS ma dla Ciebie ważny komunikat
Od 1999 roku każdy ubezpieczony posiada w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych indywidualne konto, na które wpływają składki – wiadomo, ile ich jest i jest ich kwota. To od nich zależy, ile pieniędzy otrzyma emeryt.
Problem pojawia się w przypadku osób zatrudnionych przed 1999 rokiem, których składki nie wpływały do ZUS-u. Takie osoby, jeśli jeszcze tego nie zrobiły, muszą potwierdzić, że były w tym czasie zatrudnione, o czym regularnie przypomina ZUS.
Czym jest kapitał początkowy i jak jest ustalany?
Kapitał początkowy to składki sprzed 1999 roku odtworzone na podstawie stażu pracy i wysokości zarobków do 1998 roku. Aby został ustalony, emeryt musi złożyć w ZUS-ie specjalne dokumenty.
"Możemy naliczyć Ci składki za okres przed 1999 r. i zapisać je na Twoim indywidualnym koncie, jeśli złożysz wniosek o ustalenie kapitału początkowego. Jeżeli go nie złożysz, kapitał początkowy ustalimy Ci dopiero, gdy wystąpisz o emeryturę" – czytamy w komunikacie ZUS.
“Nie zwlekaj ze złożeniem wniosku o ustalenie kapitału początkowego. Wiele zakładów pracy jest likwidowanych lub przekształcanych i później możesz mieć problemy z odnalezieniem dokumentów niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego” – przestrzega ZUS.
Jeśli kapitał początkowy nie zostanie ustalony, a emeryt nie udokumentuje, że w tym czasie pracował, na jego koncie będą jedynie składki zgromadzone po 1999 roku, przez co jego emerytura będzie niższa.
Polecamy: Dodatkowe 800 zł dla rodziców. Wypłata już w piątek
Renta wdowia może wynosić nawet 7600 zł. Komu przysługuje i na czym polega? 3600 zł więcej w portfelu, wcześniejsza emerytura i renta wdowia. Sprawdzamy, jak partie walczą o głosy seniorówKto musi ustalić w ZUS kapitał początkowy?
Kapitał początkowy zostanie ustalony przez ZUS dla osób urodzonych po 1948 roku, które przed 1999 rokiem były zatrudnione lub same opłacały składki, a także dla osób urodzonych przed 1949 rokiem pod warunkiem spełnienia poniższych warunków:
- powszechny wiek emerytalny osiągnęły po 31 grudnia 1998 r.,
- pierwszy wniosek o emeryturę złożyły po 31 grudnia 2008 roku, występując przy tym o naliczenie emerytury według nowych zasad,
- mają okresy składkowe i nieskładkowe co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn,
- po osiągnięciu wieku emerytalnego kontynuowały ubezpieczenia emerytalne i rentowne.
Jakie dokumenty są potrzebne do obliczenia kapitału początkowego?
Niestety wiele osób ma problem z udowodnieniem, że przed 1999 roku odprowadzały składki. Niektórzy pracowali u osób, które już nie żyją i nie wiadomo, co stało się z dokumentacją, niektóre zakłady pracy spłonęły. Co można w tej sytuacji zrobić?
Dokumenty potrzebne do emerytury dla osób pracujących przed 1999 rokiem:
- legitymacje ubezpieczeniowe,
- umowy o pracę,
- wpisy w dowodzie osobistym,
- legitymacje służbowe,
- legitymacje związków zawodowych,
- pisma od pracodawcy,
- kopie dokumentów z archiwum,
- zaświadczenia z uczelni,
- oświadczenia świadków, np. współpracowników.
Ważne: nie są potrzebne wszystkie na raz!
Osoby, które przed 1999 rokiem pobierały zasiłek dla bezrobotnych, mogą udokumentować to zaświadczeniem z urzędu pracy, natomiast kobiety, które urodziły dzieci i korzystały z urlopu macierzyńskiego, powinny przedstawić akty ich urodzenia.
Zobacz też:
Pacjenci z tymi schorzeniami skorzystają z darmowego sanatorium. Za pobyt zapłaci ZUS
Waloryzacja emerytur w czerwcu 2024. O ile może wzrosnąć wypłata?
5 rodzajów renty, którą możesz otrzymać z ZUS