Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Zdaniem Lekarza > Jeśli usłyszysz coś takiego od lekarza, od razu uciekaj. Przestrzega... lekarka
Marta Uler
Marta Uler 28.09.2024 12:50

Jeśli usłyszysz coś takiego od lekarza, od razu uciekaj. Przestrzega... lekarka

Czego lekarz nie powinien mówić pacjentowi?
Fot. Canva/instagram.com/dorota_cybulska_nutri_doctor

Lekarz to nie jest alfa i omega, ani chodząca encyklopedia. Może się mylić. Bywa, że kiedy zgłosimy się do niego z jakimś problemem, nie zna od razu odpowiedzi. Zastanawia się, konsultuje z innym specjalistą, zleca dodatkowe badania, po prostu szuka rozwiązania. I to wszystko jest w porządku. 

W porządku nie jest natomiast usłyszeć od lekarza, że jesteśmy przewrażliwieni, albo, że "taka nasza uroda”, kiedy niepokoi nas coś związanego ze zdrowiem. Z jego gabinetu lepiej jak najszybciej wyjść i więcej nie wracać. Kiedy jeszcze powinna nam się zapalić czerwona lampka? 

Czy dobry lekarz powinien być nieomylny?

Panuje przekonanie, że dobry lekarz to taki, który natychmiast zna odpowiedź na każde pytanie i potrafi w mgnieniu oka rozwiązać każdy problem zdrowotny. Tymczasem, to nie nieomylność jest cechą dobrego lekarza, ale chęć dociekania prawdy i dokładność. Medycyna to dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki, a lekarz, nawet po wielu latach praktyki, nie może znać wszystkich odpowiedzi od razu.

Zdarza się, że specjalista musi zlecić dodatkowe badania, skonsultować się z innymi ekspertami lub poświęcić więcej czasu na diagnozę. To normalne i nie powinno nas niepokoić. Wręcz przeciwnie – lekarz, który w otwarty sposób mówi, że musi się zastanowić lub zapytać kolegów po fachu, pokazuje, że zależy mu na znalezieniu najlepszego rozwiązania. Problem zaczyna się wtedy, gdy lekarz ignoruje nasze obawy lub daje nam do zrozumienia, że są czymś zupełnie nieważnym. W takiej sytuacji powinniśmy wziąć pod uwagę zmianę lekarza.

W takich ziemniakach aż roi się od bakterii. W większości polskich domów się to praktykuje Oto skutki jedzenia pomidorów. Na co pomagają, a na co szkodzą?

Przed takim lekarzem uciekaj jak najdalej

Na ten problem zwróciła uwagę lekarka, ginekolożka, dr Dorota Cybulska. Na Instagramie (@dorota_cybulska) przestrzega przed nieodpowiednimi zachowaniami niektórych lekarzy. Przytacza niepokojące zwroty, które mogą świadczyć o tym, że dany lekarz nie traktuje nas poważnie. Mówi: „Jeżeli to usłyszysz w gabinecie lekarza, natychmiast uciekaj”:

  • "Nie da się" – słysząc, że czegoś "nie da się" zrobić, warto zapytać, czy to rzeczywiście niemożliwe z medycznego punktu widzenia, czy też lekarz po prostu nie ma wiedzy lub chęci, by spróbować;
     
  • "Taka pani uroda" – jeśli lekarz bagatelizuje nasze objawy, tłumacząc je w ten sposób, pokazuje, że nie zamierza szukać przyczyn problemu. Nawet jeśli pewne cechy są naturalne, to każdy objaw, który nas niepokoi, zasługuje na uwagę;
     
  • "Proszę kupić sobie jakiś suplement" – leczenie nie powinno opierać się na niesprawdzonych środkach, zwłaszcza bez dokładnej diagnozy. Owszem, suplementy mogą być wsparciem w terapii, ale nie powinny być jedynym zaleceniem. Ponadto, to lekarz powinien nam wskazać, co konkretnie powinniśmy przyjmować, a nie zostawiać nas samych z wyborem;
     
  • "Niech poczyta sobie pani o tym w internecie" – jasne, internet to źródło wielu informacji, jednak to lekarz ma obowiązek wytłumaczyć pacjentowi, co mu dolega i jakie są możliwości leczenia. Odsyłanie pacjenta do wyszukiwarek świadczy o braku zaangażowania i profesjonalizmu;

Dobry lekarz – czyli jaki?

Dobry lekarz to przede wszystkim taki, który potrafi słuchać. Pacjent nie przychodzi do gabinetu tylko po receptę – potrzebuje również zrozumienia i wyjaśnienia, co się dzieje z jego organizmem. Lekarz powinien być partnerem w leczeniu, nie bagatelizować naszych objawów i starać się zrozumieć, co nas niepokoi, po prostu nam pomóc.

Cechą dobrego specjalisty jest również cierpliwość i empatia. Zdarza się, że diagnoza nie jest od razu oczywista i wymaga dodatkowych badań czy czasu. Lekarz, który w sposób zrozumiały tłumaczy nam, co się dzieje i dlaczego potrzeba więcej czasu na diagnozę, buduje zaufanie.

Niezwykle ważna jest także ciągła chęć doskonalenia się. Dobry lekarz to ten, który stale poszerza swoją wiedzę, czyta najnowsze publikacje naukowe, uczestniczy w szkoleniach i konferencjach, aby być na bieżąco z postępami w medycynie. Nauka nie stoi w miejscu, a lekarz musi nadążać za nowymi odkryciami, by jak najlepiej służyć swoim pacjentom.

Zatem, lekarz nie musi znać odpowiedzi na każde pytanie, ale powinien być osobą, która nas wysłucha, potraktuje nasze objawy poważnie i zaangażuje się w szukanie najlepszego rozwiązania. Jeśli natomiast mamy wrażenie, że nasz problem jest bagatelizowany, a lekarz nie chce podjąć dalszych kroków, czas poszukać innego specjalisty.

Zobacz także:

W ten sposób można uszkodzić kręgosłup. Lekarz przestrzega: “Nigdy tak nie róbcie”

To pięć głównych przyczyn zaburzeń połykania, czyli dysfagii. Lekarz wyjaśnia

To wciąż główna przyczyna zgonów w Polsce. Lekarz ostrzega