Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Masz otyłość brzuszną? Dietetyk wskazał, co Ci grozi
Klaudia Jaroszek
Klaudia Jaroszek 26.09.2023 12:12

Masz otyłość brzuszną? Dietetyk wskazał, co Ci grozi

otyłość brzuszna
canva.com

Otyłość brzuszna jest jednym z najgroźniejszych rodzajów otyłości  i może spowodować poważne konsekwencje zdrowotne. Jest to problem, z którym boryka się również znaczna część polskiego społeczeństwa.  Z jej powodu mogą występowa choroby stanowiące zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Do rozwoju których chorób może doprowadzić otyłość brzuszna? Odpowiedź poniżej.  Artykuł powstał na podstawie rozmowy z mgr Magdaleną Jezierską, dietetykiem specjalizującym się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych. 

Insulinooporność, a otyłość brzuszna

„Nadmiar tkanki tłuszczowej u osób zarówno otyłych jak i szczupłych może być przyczyną insulinooporności. Szczególnie osoby, które mają tkankę tłuszczową, występującą w okolicach jamy brzusznej. Ponadto dieta zachodnia, posiłki bogate w tłuszcze, węglowodany proste, posiłki jedzone nieregularnie, siedzący tryb życia oraz niska aktywność fizyczna to czynniki prowadzące do tego zaburzenia. Czasem mogą wywoływać ją niektóre leki lub nadużywanie alkoholu. Zdarza się także, że insulinooporność ma podłoże genetyczne.” – powiedziała mgr Magdalena Jezierska, dietetyk specjalizujący się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych.

Częstym skutkiem otyłości brzusznej jest m.in. insulinooporność. Charakteryzuje się ona stanem obniżonego działania insuliny na tkanki wrażliwe, mimo iż stężenie insuliny we krwi jes prawidłowe lub podwyższone. Natomiast insulinooporność w konsekwencji może prowadzić do stanu przedcukrzycowego, a nawet cukrzycy.

Insulina działa na tkanki, mięśnie poprzez wpuszczanie glukozy do tych tkanek. Co więcej, glukoza jest podstawowym substratem energetycznym dla organizmu i dla komórek. W przypadku insulinooporności tkanki nie pochłaniają glukozy i w dalszym ciągu glukoza pozostaje we krwi i przyczynia się z biegiem czasu do hiperglikemii, czyli do podwyższonego poziomu glukozy we krwi.” – powiedział mgr Magdalena Jezierska, dietetyk specjalizujący się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych.

Projekt bez nazwy - 2023-09-25T184612.995.png
 

Insulinooporność – objawy, przyczyny, leczenie. Ekspert tłumaczy Czym się różni insulinooporność od cukrzycy? Jedno prowadzi do drugiego

Objawy insulinooporności

Na insulinooporność mogą wskazywać poniższe symptomy: 

  •  senność po posiłku,
  •  napady głodu, 
  •  niepohamowany apetyt na słodycze, 
  •  problemy z utrzymaniem właściwej masy ciała,
  •  obniżenie nastroju, 
  •  zmęczenie,
  •  problemy skórne,
  •  nadciśnienie tętnicze,
  •  poczucie dekoncentracji, 
  •  zaburzenia cyklu miesiączkowego,
  •  bóle głowy, 
  •  zaburzenia koncentracji,
  •  hiperglikemia.
     

Postępowanie w insulinooporności

Jeżeli podłożem problemu jest genetyka, gdzie mamy uszkodzone pewne receptory, np. insulinowe, będzie trudno to wyleczyć. Możemy jednak wspomagać się dietą. Jeśli przyczyną jest nasz styl życia, musimy eliminować tę przyczynę tak jak w każdym leczeniu, czy zaburzeniu. Przy insulinooporności spowodowanej stylem życia, możemy unormować wskaźnik HOMA-IR i obniżyć stężenie insuliny na czczo. Wszystko w zależności od tego, jak bardzo jesteśmy w stanie zapanować nad insulinoopornością samą dietą. Insulinooporność, która wynika ze stylu życia, także często wymaga interwencji w postaci metforminy, czyli leku zwiększającego wrażliwość tkanek na insulinę. Bardzo często metformina jest przepisywana kobietom starającym się o ciążę, ponieważ insulinooporność zaburza płodność. Co ważne, metformina pomaga również zredukować masę ciała i obniżyć stężenie lipidów we krwi. Należy jednak podkreślić, że podstawą leczenia jest zmiana nawyków.” – powiedział mgr Magdalena Jezierska, dietetyk specjalizujący się w zakresie dietetyki klinicznej osób dorosłych.

Aby zapobiec insulinooporności należy przede wszystkim: 

  •  prowadzić zdrowy trybu życia,
  •  nie zaniedbywać aktywności fizycznej,
  •  stosować zbilansowaną dietę,
  •  regularnie spożywać posiłki, 
  •  ograniczyć spożywanie produktów wysokoprzetworzonych,
  •  unikać używek (alkohol, papierosy, narkotyki),
  • zadbać o odpowiednią higienę snu,
  •  zadbać o prawidłową masę ciała.

 

Polecane