choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Masz takie objawy? To może być chora wątroba. Naukowcy opracowali lek na marskość
Izabela Nestioruk-Narojek
Izabela Nestioruk-Narojek 04.08.2024 09:56

Chora wątroba
Fot. Canva / Getty Images

Wątroba jest jednym z najważniejszych narządów w naszym organizmie. Niestety, łatwo przychodzi nam jej niszczenie. Złe nawyki żywieniowe, nadużywanie alkoholu oraz ciągły stres mogą prowadzić do jej stłuszczenia oraz niewydolności. Naukowcy poinformowali jednak o istnieniu leku, dzięki któremu można odwrócić ten proces.

Wątroba znajduje się po prawej stronie w górnej części brzucha i pełni wiele niezwykle ważnych ról - w końcu bierze udział w niemal każdym procesie fizjologicznym. Pełni również wiele innych ważnych funkcji - od produkcji białek, przez magazynowanie wielu ważnych związków, aż po procesy detoksykacji. Niestety, organ ten z czasem się zużywa, mimo tego, że ma zdolności regeneracyjne.

Choroba alkoholowa a marskość wątroby

Naukowcy z Duke Health znaleźli sposób na cofnięcie czasu i przywrócenie wątroby do jej pierwotnego stanu. Zespół kierowany przez dr Annę Mae Diehl zbadał, jak choroba alkoholowa przechodzi w marskość wątroby. Jak możemy przeczytać w czasopiśmie “Nature Aging”, starzenie się jest najistotniejszym czynnikiem ryzyka marskości wątroby u pacjentów, u których zdiagnozowano stłuszczeniową chorobę wątroby związaną z dysfunkcją metaboliczną (MASLD). Dotyka ona jednego na trzech dorosłych na świecie.

Dziewczynka dostała lek za 9 mln złotych. Nie uwierzysz, co stało się po 20 godzinach Pilny komunikat ZUS. Dotyczy 9 mln emerytów i rencistów

Naukowcy opracowali lek na zniszczoną wątrobę

Badanie, które pomogło w opracowaniu “magicznego leku”, przeprowadzono najpierw na myszach. Podczas badania zwierzęcych wątrób naukowcy zidentyfikowali sygnaturę genetyczną unikalną dla starzejących się narządów. Aktywnych jest w nich dziesiątki genów, które przyczyniają się do niszczenia hepatocytów. Okazało się, że u ludzi działa to tak samo.

- Odkryliśmy, że starzenie się promuje pewien rodzaj zaprogramowanej śmierci komórek w hepatocytach, zwany ferroptozą, która jest zależna od żelaza. Stresory metaboliczne wzmacniają ten proces, zwiększając uszkodzenia wątroby. To wszystko może prowadzić do marskości narządu - wyjaśniła dr Anna.

W ramach eksperymentu młodym i starym myszom podawano pokarmy, które wywołały u nich MASLD. Jednej połowie zwierząt podano placebo, a drugiej połowie lek o nazwie Ferrostatin-1, który hamuje szlak śmierci hepatocytów. Efekty były zaskakujące. Wątroby gryzoni po terapii wyglądały biologicznie jak młode i zdrowe. Poprawę zaobserwowano nawet u mysz starych, które były na diecie sprzyjającej chorobie.

Proces ferroptozy jest ogromną szansą dla wielu pacjentów. Co więcej, okazało się, że proces ferroptozy działa również na inne narządy - serce, nerki, trzustkę. Potrzebne są jednak dalsze badania, by móc wprowadzić tę terapię, która sprawi, że zmiany w narządach będą odwracalne.

Objawy marskości wątroby

Wczesne objawy marskości wątroby to:

• ogólne złe samopoczucie i ciągłe zmęczenie;

• utrata apetytu;

• utrata masy ciała i zanik mięśni;

• mdłości (nudności) i wymioty;

• tkliwość/ból w okolicy wątroby;

• pająkowate małe naczynka krwionośne na skórze powyżej poziomu pasa;

• czerwone plamy na dłoniach;

• zaburzony wzorzec snu.