Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Niezwykłe warzywo w Biedronce. Ma cenne witaminy i działa przeciwnowotworowo
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 20.03.2024 18:08

Niezwykłe warzywo w Biedronce. Ma cenne witaminy i działa przeciwnowotworowo

Biedronka, warzywa na talerzu
Biedronka fot. East News / Marek Bazak, warzywa fot. Canva / Getty Images

To tajemnicze warzywo narodziło się w Japonii, a w Hiszpanii uprawiane jest od dobrych kilku lat. Niedawno trafiło także na polski rynek. W sezonie letnim uprawia się je w województwie kujawsko - pomorskim, w okolicy Inowrocławia. Wyglądem przypomina brokuł, jednak ma mniejsze i bardziej delikatne różyczki. Cenione jest nie tylko za doskonały smak, ale także za cenne właściwości zdrowotne. 

Od jakiegoś czasu można je spotkać w niektórych sklepach w Polsce. Teraz, warzywo to trafiło także na półki Biedronki. Co to za tajemniczy produkt? Wyjaśniamy. 

Narodziło się w Japonii, od niedawna jest w Polsce

Bimi z wyglądu przypomina brokuł. Ma jednak mniejsze i bardziej delikatne różyczki. Jest to hybryda, która powstała w 1993 roku w Japonii, w wyniku skrzyżowania chińskiej kapusty Kai-lan z brokułem. W Europie największe uprawy bimi znajdują się w Hiszpanii w regionie Murcia. Co ciekawe, w sezonie letnim bimi uprawia się także w Polsce nieopodal Inowrocławia. 

Smak Bimi jest łagodny, soczysty i lekko słodkawy. Można go określić, jako delikatną mieszankę smaków brokuła i szparaga. Z tego względu, nazywany jest brokułem szparagowym, mimo że nie jest krewnym szparaga. Bimi to nie tylko uczta dla podniebienia. Znajdziemy w nim wiele cennych składników odżywczych, takich jak między innymi: 

  • witaminy: A, C i B9,
  • minerały: wapń, żelazo i cynk,
  • białko,
  • błonnik pokarmowy,
  • glukozynolany. 
Projekt bez nazwy - 2024-03-20T153239.317.png
fot. canva / Juan Moyano
Korzyści z picia ciepłej wody. Ten gorący napój pomoże nie tylko w odchudzaniu Te produkty będą dobre dla twojego mózgu. Poprawią pamięć i koncentrację

Dlaczego warto jeść bimi?

Bimi warto jeść, ponieważ obecnie w nim składniki odżywcze są niezwykle cenne dla naszego zdrowia. Glukozynolany to grupa związków chemicznych, które są charakterystyczne dla warzyw kapustnych. Wykazują działanie przeciwnowotworowe, przeciwutleniające, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Wspierają pracę układu odpornościowego, chroniąc organizm przed różnymi chorobami. Ponadto, jak podają naukowcy, mogą wspierać procesy ochronne organizmu przed rozwojem komórek nowotworowych.

Witaminy A i C to silne antyoksydanty, które chronią organizm przed działaniem szkodliwych wolnych rodników i pomagają zapobiegać chorobom cywilizacyjnym. Witamina A pozwala zachować zdrowy wzrok i młody wygląd skóry, a także wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego. Witamina C pomaga chronić organizm przed stresem oksydacyjnym, wspomaga gojenie ran i działa przeciwnowotworowo.

Witamina B9, znana jako kwas foliowy pełni ważną rolę w procesie podziału komórek i jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju tkanek płodowych, układu krwiotwórczego i nabłonka przewodu pokarmowego. Jest niezwykle ważna dla kobiet ciężarnych, ponieważ wspiera prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu i pomaga zapobiegać wadom wrodzonym. 

Zobacz też: Gessler bije na alarm. Oto najgorszy, niedopuszczalny składnik żurku

Projekt bez nazwy - 2024-03-20T153917.216.png
fot. canva / Natalia Mylova

Jak jeść bimi?

Bimi warto jeść w postaci surowej, dzięki czemu zachowamy najwięcej cennych składników odżywczych. Jeśli w takiej formie nie przypadną nam do gustu, możemy je np. poddusić lub krótko podsmażyć. Jeżeli chcemy zaskoczyć domowników i przygotować potrawę na bazie bimi, możemy inspirować się przepisami na dania z brokułami.

Bimi można spożywać w całości wraz z łodygami. Nie musimy ich obierać, wystarczy odciąć same końce. Dzięki temu są one bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. To świetny dodatek do sałatek, zapiekanek, ryb czy makaronów. Smakują wyśmienicie podawane z pieprzem, wyciśniętym sokiem z cytryny, oliwą i tartym parmezanem. 

Źródła: healthy-food-near-me.com, kaufland.pl, doz.pl, sadyogrody.pl

Przeczytaj też: 

To warzywo to tarcza na udar. Rozbija skrzepy i wzmacnia tętnice

Jedz codziennie jedno awokado, a tak wpłynie na Twoje zdrowie. Jeden owoc, a tyle korzyści!

Chronią przed zawałem i udarem. Poznaj trzy najcenniejsze właściwości jabłek

Polecane