Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > O której godzinie najlepiej jeść śniadanie? Naukowcy nie mają wątpliwości
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 03.03.2024 16:39

O której godzinie najlepiej jeść śniadanie? Naukowcy nie mają wątpliwości

śniadanie
Pixabay

Jedni są głodni od razu po przebudzeniu, inni nie czują w ogóle głodu niemal do południa. Czy zdrowiej jest jeść śniadanie jak najwcześniej, czy wprost przeciwnie? Naukowcy już wiedzą, jaka godzina na śniadanie jest najlepsza.

O śniadaniu mówi się, że jest najważniejszym posiłkiem dnia. Czy coś w tym jest i jakie konsekwencje ma omijanie tego posiłku?

Późne spożywanie śniadań zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Brak jedzenia śniadań może być głównym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 – i to aż o 2/3. Gdy mowa o wspomnianej chorobie, eksperci twierdzą, że równie istotne jest to, co jemy na śniadanie.

Eksperci z hiszpańskiego Barcelona Institute for Global Health ustalili, że osoby spożywające śniadanie po godzinie 9.00 są o 59% bardziej narażone na rozwój cukrzycy w porównaniu z osobami, które kończyły śniadanie już przed 8.00 rano. Eksperyment wykazał również, że ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 zwiększa spożywanie kolacji po godzinie 22.00.

„Nasze wyniki sugerują, że pierwszy posiłek przed 8.00 rano i ostatni posiłek przed 19.00 mogą pomóc zmniejszyć częstość występowania cukrzycy typu 2”. – powiedział prof. Manolis Kogevinas, współautor badania.

Projekt bez nazwy - 2024-03-03T155151.671.png

Tych 3 produktów nie jedz na pusty żołądek. Jelita będą cierpieć Witaminy przyjmować przed śniadaniem czy po posiłku? Od tego zależy ich działanie

Dlaczego pomijanie śniadań szkodzi?

Śniadanie jest posiłkiem zapewniającym energię potrzebną na cały dzień. Ma pozytywny wpływ na aktywność mózgu, korzystnie wpływa na umiejętność zapamiętywania i skupienia uwagi. Jednak śniadanie śniadaniu nie jest równe – szczególnie cenne jest spożywanie pełnowartościowych posiłków. Widoczne jest to wśród dzieci w wieku szkolnym. Młodzież jedząca zdrowe śniadania ma lepsze zdolności poznawcze i jest sprawniejsza fizycznie. Co więcej, jest mniej narażona na wystąpienia nadwagi i otyłości.

Dr Anna Palomar-Cros, badaczka z Barcelona Institute for Global Health, stwierdziła, że pomijanie śniadań wpływa na kontrolę glukozy i lipidów i na poziom insuliny. Jak wynika z licznych badań przeprowadzonych wśród dorosłych, regularne spożywanie śniadań zmniejsza nie tylko ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, ale i zespołu metabolicznego, otyłości i nadciśnienia tętniczego.

Omijanie śniadań może sprawić, że w późniejszych porach dnia szybciej dopadnie nas tzw. wilczy głód. Rezultatem tego będzie większe spożycie i nadrabianie straty pominiętych kalorii.

Przygotowanie zdrowego śniadania nie jest trudne

Zdrowe śniadanie to zbilansowane śniadanie – zasada ta dotyczy też każdego innego posiłku. W posiłku powinno znaleźć się zdrowe źródło białka, tłuszczów i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. 

„W codziennym żywieniu dla zdrowych osób, które nie mają żadnych chorób powinniśmy spożywać od 10 do 15% białka w całej diecie. Jeżeli chodzi o węglowodany to do 60%. Reszta to będą tłuszcze. Pamiętajmy, żeby w każdym naszym posiłku był dodatek tłuszczu, białka i węglowodanów, co dostarczy nam wiele minerałów i witamin”. - powiedziała psychodietetyczka Katarzyna Sobolewska

Świetną propozycją na zdrowe śniadanie jest owsianka – zawiera potas, żelazo, wapń, magnez, cynk, fosfor i betaglukan. Po spożyciu jej dłużej odczuwamy sytość.

„W przypadku słonego śniadania dobrym pomysłem będzie chleb pełnoziarnisty na zakwasie, taki z dużą ilością błonnika, żelaza, fosforu, miedzi, potasu i cynku. Im ciemniejszy chleb, tym lepiej będzie wpływał na naszą glikemię po posiłkową. Jeśli mamy już źródło węglowodanów, czyli chleb, warto dodać produkt bogaty w białko, np. jajko, które jest także cennym źródłem tłuszczu”. - powiedziała psychodietetyczka Katarzyna Sobolewska.

Dobrym pomysłem na zdrowe śniadanie jest również twaróg z jogurtem, chuda wędlina i surowa warzywa. Można dodać również odrobinę oliwy z oliwek lub masła.

źródło: zdrowie.radiozet.pl, gemini.pl, pacjenci.pl 

„Taka młoda, a taka gruba!” – słyszała. Schudła 60 kg i pomaga innym redukować wagę
Katarzyna Kucewicz, psycholożka, odchudzanie
- W Polsce jest potężna fatobia. Sama jej doświadczyłam – wspomina Katarzyna Kucewicz, psycholożka i psychoterapeutka. Dziś towarzyszy innym w redukcji wagi. Mówi o zastrzykach, które pomagają chudnąć, ale nie każdemu. Podpowiada, jak przestać jeść ze stresu, przetrwać chwile, gdy waga stoi w miejscu.  - Trzeba przejść żałobę za dawnym życiem. „Nie czekam, kiedy przyjedzie czas, kiedy będę mogła zjeść na śniadanie tort, a na obiad pizzę”. – mówi. – Wiedziałam, że muszę schudnąć dokładnie 63 kg żeby dojść do swojego celu – wspomina. To było jej noworoczne postanowienie. Tym razem się udało.Całej rozmowy posłuchacie poniżej, a na koncie Pacjenci na YouTube także innych podcastów:
Czytaj dalej
"Amerykańskie dzieci dostają na komunię pistolet, a polskie rower albo quada"
Agnieszka Sztyler-Turovsky i dr Grzegorz Opielak w podcaście "Przegadaj zdrowie" Pacjenci.pl
Ma ataki psychozy, słyszy głosy, ale w czasie badania okłamie psychiatrę.  Dostanie zgodę na broń. Wyobrazi sobie, że jest Robertem De Niro w „Taksówkarzu” i wyjdzie z pistoletem w miasto, by oczyścić je z grzechu. To możliwe? – Możliwe. My, psychiatrzy, nie mamy skanera w oczach – mówi dr hab. n. med. Grzegorz Opielak psychiatra w podcaście „Zdrowo przegadane” portalu Pacjenci.pl. O co zapyta nas psychiatra, jeśli chcemy mieć broń do osobistego użytku, czy uzależnienie albo depresja nas wyklucza i czy policjant z PTSD może mieć pistolet? O tym m.in. posłuchacie w podcaście:
Czytaj dalej