Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Choroby cywilizacyjne > Te leki nakręcają zaparcia. Codziennie stosuje je tysiące Polaków
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 26.02.2024 11:23

Te leki nakręcają zaparcia. Codziennie stosuje je tysiące Polaków

ból brzucha
canva.com

Przyczyn zaparć może być wiele. Począwszy od naszego stylu życia, kończąc na różnych schorzeniach. Jeśli zaparcia to nasza zmora, w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się swoim codziennym nawykom. Zwróćmy również uwagę na leki, które przyjmujemy, bowiem pewne grupy leków mogą powodować zaparcia. 

Najczęstsze przyczyny zaparć

Zaparcia to zbyt rzadkie wypróżnienia, ale także zmniejszona objętość lub masa stolca, potrzeba parcia na stolec czy poczucie niepełnego wypróżnienia. O zaparciach mówimy w sytuacji, kiedy oddawanie stolca następuje rzadziej niż 3 razy na tydzień.

Przyczyny zaparć mogą być różne, jednak najczęściej problem ten związany jest z niezdrowym stylem życia, dietą ubogą w błonnik pokarmowy i brakiem aktywności fizycznej.

„Zazwyczaj do zaparć dochodzi w wyniku niskiej podaży błonnika w diecie. Jest to największy problem dietetyczny naszych czasów. Często spożywamy produkty wysokobiałkowe i wysokocukrowe, o śladowej ilości błonnika. Brakuje nam więc tej części pokarmu, która wypełnia jelito, nie ulega strawieniu i zatrzymuje wodę. W prawidłowym procesie trawienia błonnik odgrywa istotną rolę, ponieważ tworzy masę stolca. Aby jelito mogło prawidłowo funkcjonować i aby odbytnica prawidłowo się rozciągała podczas wypróżniania, stolca powinno być objętościowo dużo.” - powiedział w rozmowie dla Pacjentów proktolog, chirurg transplantolog dr n. med. Andrzej Berman.

Zaparcia mogą być też objawem pewnych schorzeń, takich jak m.in. choroby jelit, sklerodermia, toczeń, choroby tarczycy, uszkodzenia kręgosłupa, stwardnienie rozsiane czy choroba Parkinsona.

Projekt bez nazwy - 2024-02-26T095304.922.png

Jaki jest związek między zespołem SIBO a zespołem jelita drażliwego (IBS)? Najnowsze wytyczne specjalistów Jak oczyścić jelita i nie wydać na to kroci? Poznaj 3 sprawdzone metody

Te leki mogą powodować zaparcia

Okazuje się, że zaparcia mogą być też skutkiem ubocznym przyjmowania pewnych grup leków. Niektóre z nich, takie jak m.in. leki przeciwbólowe, zmniejszają aktywność układu nerwowego, hamując ruchy jelit i spowalniając przesuwanie się pokarmu przez układ pokarmowy. Ściany jelita wchłaniają większe ilości płynów, skutkiem czego dochodzi do powstawania twardych stolców i zaparć.

Leki przeciwdepresyjne i neuroleptyki również mogą powodować zaparcia, ponieważ wiele z nich działa jednocześnie na zakończenia nerwowe znajdujące się w mózgu oraz w jelitach. 

Ze względu na powszechne przekonanie, iż należy wypróżniać się każdego dnia, wiele osób, które nie mają problemów z zaparciami, nadużywa leków przeczyszczających. Paradoksalnie, nadmierne stosowanie tego typu środków może prowadzić do zaparć.

Leki mogące powodować problemy z zaparciami to między innymi:

  • leki przeciwbólowe (w tym opioidy),
  • antydepresanty,  
  • neuroleptyki,
  • leki uspokajające, 
  • leki na nadciśnienie, 
  • diuretyki, 
  • suplementy żelaza,
  • suplementy wapnia,
  • leki na nadkwaśność,
  • leki przeciwbiegunkowe,
  • leki przeczyszczające. 

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Jeżeli zaobserwowaliśmy u siebie jakiekolwiek niepokojące dolegliwości, powinniśmy zgłosić się do lekarza. Objawy, które wymagają wizyty u specjalisty to między innymi: 

  • zwiększona lub zmniejszona częstotliwość wypróżnień, 
  • zwiększenie lub zmniejszenie objętości stolca,
  • zwiększona niemożność wypróżnienia, 
  • zaparcia utrzymujące się dłużej niż 3 tygodnie,
  • pojawienie się krwi w stolcu. 

źródło: chirurgia3.cm-uj.krakow.pl