Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Profilaktyka i leczenie > Internetowe Konto Pacjenta z nową funkcją. Można zaoszczędzić tysiące złotych
Daria  Siemion
Daria Siemion 12.08.2024 11:50

Internetowe Konto Pacjenta z nową funkcją. Można zaoszczędzić tysiące złotych

Lekarz, NFZ, IKP, mojeIKP, ubezpieczenie zdrowotne, refundacja
Fot. Canva / Getty Images

W aplikacji Internetowego Konta Pacjenta (mojeIKP) pojawiła się nowa funkcja. Warto z niej skorzystać, aby upewnić się, że przysługuje nam prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ). Jak to zrobić?

Nowa funkcja IKP: sprawdzenie prawa do świadczeń

Użytkownik aplikacji mojeIKP może sprawdzić w kilka sekund, czy na pewno przysługuje mu prawo do świadczeń w ramach NFZ. Wszystko za sprawą skonfigurowania aplikacji z systemem Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ).

Przypomnijmy, że system eWUŚ pozwala na szybkie sprawdzenie prawa do świadczeń medycznych. Jest aktualizowany każdego dnia o dane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. 

Z systemu eWUŚ korzystają placówki medyczne świadczące usługi w ramach NFZ. Gdy zapisujemy się na wizytę, rejestratorka wpisuje nasz PESEL do systemu i tam otrzymuje informacje o prawie lub braku prawa do świadczeń. Teraz możemy zrobić to samo w domu.

Czy można iść do lekarza po rozwiązaniu umowy o pracę? Sprawdź, kiedy wygasa ubezpieczenie zdrowotne Pojechałam na wakacje bez ubezpieczenia. Rachunek ze szpitala mnie zrujnował [LIST]

Ubezpieczenie zdrowotne – jak sprawdzić w IKP?

Stan ubezpieczenia zdrowotnego, jak podaje portal pacjent.gov.pl możemy sprawdzić od poniedziałku w aplikacji mojeIKP. Wystarczy ją uruchomić, a na dole ekranu przejść do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu), następnie kliknąć w zakładkę "ubezpieczenie zdrowotne".

Wtedy na ekranie pojawi się jeden z komunikatów:

  • "Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych" – kolor zielony,
  • "Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń zdrowotnych" – kolor czerwony.

Ważne!
Jeśli system nie potwierdza prawa do świadczeń, uzasadnienie można znaleźć klikając w symbol "i" w kółeczku. 

Alternatywnie stan ubezpieczenia zdrowotnego można sprawdzić logując się do IKP za pośrednictwem portalu pacjent.gov.pl. Tam dostępna jest zakładka "Moje konto" (prawy górny róg ekranu). Po wejściu w nią pojawia się informacja o prawie do świadczeń.

eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń – co robić?

Jeżeli system eWUŚ lub konto IKP nie potwierdza ubezpieczenia zdrowotnego, a mamy akurat wizytę u lekarza, prawo do świadczeń możemy udowodnić na dwa sposoby. Po pierwsze możemy złożyć pisemne oświadczenie

Po drugie, możemy okazać dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne, np. zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub legitymację emeryta-rencisty.

Natomiast, jeżeli system eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń, ponieważ go nie mamy, np. jesteśmy zatrudnieni w oparciu o umowę o dzieła, to za leczenie w ramach NFZ będziemy musieli zapłacić – niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zobacz też:
W jakich sytuacjach pacjenci tracą prawo do darmowego leczenia? NFZ przypomina

Poszłam do dentysty na NFZ. Wyszłam biedniejsza o 800 zł [LIST]

Nie tylko dzieci i seniorzy. Zobacz, komu jeszcze przysługują darmowe leki