Wyszukaj w serwisie
#PrawoiZdrowie choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja dziecko
Pacjenci.pl > Najnowsze Wiadomości > Ksiądz katecheta usłyszał wyrok. Wymuszał na uczniu przeprosiny wobec Boga
Alina Gałka
Alina Gałka 28.05.2025 09:57

Ksiądz katecheta usłyszał wyrok. Wymuszał na uczniu przeprosiny wobec Boga

Wyrok dla katechety
Fot. Senlay/pixabay

Sąd Rejonowy w Przasnyszu wydał wyrok w sprawie ks. Rafała K., który w 2022 roku miał dopuścić się naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów podczas katechezy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Makowie Mazowieckim. Dowody w sprawie były niepodważalne.
 

Wyrok w sprawie karnej

Sąd Rejonowy w Przasnyszu po przeprowadzonym postępowaniu dowodowym ustalił, że Rafał K. popełnił zarzucany mu czyn z art. 217 §1 kodeksu karnego, tj. będąc zatrudnionym jako nauczyciel religii, w trakcie prowadzenia lekcji naruszył nietykalność cielesną małoletniego ucznia Radosława S.” - podała w komunikacie Prokuratura Okręgowa w Ostrołęce.

Ksiądz nie trafi do więzienia. Sąd obdarzył winnego zaufaniem i umorzył postępowanie na dwa lata, co znaczy, że jeśli nie popełni kolejnego przestępstwa, uda mu się uniknąć kary. A co z poszkodowanym chłopcem? Skazany ksiądz ma wypłacić nawiązkę w kwocie 300 zł. Wyrok nie jest prawomocny.

W maju 2023 roku sąd wydał w sprawie wyrok nakazowy – takie rozprawy odbywają się bez udziału stron. Wówczas Rafałowi K. wymierzono karę 3 tys. zł grzywny i 1,5 tys. zł nawiązki dla pokrzywdzonego. Jednak obie strony odwołały się od wyroku, co poskutkowało ponownym rozpatrzeniem sprawy.

Przeczytaj też: Biskup próbował odebrać sobie życie. Wcześniej przyłapano go na zakazanym czynie

Pacjent musi się bardzo pogorszyć, by dostać skuteczny lek. Rozmowa o nierówności w leczeniu cukrzycy typu 2 Jak uniknąć nowotworu? Profesor onkologii dla Pacjenci.pl

Co dokładnie stało się na lekcji religii?

W 2022 r. Rafał K. uczył religii w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Makowie Mazowieckim, gdzie uczą się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Podczas lekcji jeden z uczniów, 15-latek, odmówił kolorowania obrazka. Twierdził, że Bóg nie istnieje, używając przy tym wulgaryzmów.

Na agresję niepełnosprawnego chłopca ksiądz odpowiedział agresją. Wg śledczych Rafał K. „przycisnął i przytrzymał ręką jego głowę o blat ławki, uciskał przedramieniem jego szyję, wykręcał pokrzywdzonemu lewą rękę do tyłu oraz uderzył go kolanem w brzuch”. W ten sposób próbował wymusić na chłopcu przeprosiny wobec Boga.

Skąd znamy przebieg zdarzenia? Wszystko nagrała telefonem inna uczennica. Dzięki niej sąd nie miał wątpliwości co do winy oskarżonego.

Przeczytaj też: Nauczycielka mówiła uczniom, że czeka ich piekło. Sprawę bada policja

telefon schowany za ksiażką Fot. SeventyFour/Canva.jpg
 Całą sytuację udało się nagrac telefonem. Fot. SeventyFour/Canva

Przemoc wobec niepełnosprawnych dzieci

Incydent z udziałem księdza Rafała K. uwidacznia dramatyczną rzeczywistość, w której dzieci z niepełnosprawnością stają się ofiarami przemocy także ze strony osób pełniących funkcje zaufania publicznego. Jak pokazują wyniki badań, dzieci z niepełnosprawnościami – szczególnie intelektualnymi i emocjonalnymi – są wielokrotnie bardziej narażone na krzywdzenie niż ich zdrowi rówieśnicy. Dzieje się tak m.in. z powodu ograniczonej zdolności komunikowania, braku zrozumienia sytuacji czy też zwiększonej zależności emocjonalnej i fizycznej od dorosłych.

Zgodnie z analizą opublikowaną w raporcie „Niepełnosprawność i krzywdzenie dzieci. Stan badań”, niepełnosprawność dziecka jest czynnikiem ryzyka nie tylko ze względu na jego cechy, ale także ze względu na reakcje środowiska – w tym rodziny, szkoły, systemu pomocowego. Co więcej, brak odpowiednich kompetencji psychologicznych u opiekunów oraz brak przygotowania instytucji do wspierania dzieci niepełnosprawnych prowadzi do utrwalania systemowych zaniedbań. W konsekwencji, jak zaznacza dr hab. Ewa Jarosz, w tej dziedzinie „panują niemal kompletne ciemności”.

ksiądz w klasie Fot. pixelshot/Canva.jpg
Osoby pracujące z niepełnosprawnymi dziećmi powinny mieć odpowiednie kompetencje psychologiczne i pedagogiczne. Fot. pixelshot/Canva

W świetle tych ustaleń przypadek Rafała K. nie jest jedynie odosobnionym aktem przemocy, lecz potwierdzeniem alarmującego trendu. Dzieci z niepełnosprawnościami często nie są w stanie skutecznie zgłosić przemocy ani zrozumieć jej mechanizmów. Potrzebne są systemowe zmiany – w edukacji, pomocy psychologicznej oraz przygotowaniu kadry pedagogicznej do pracy z tą grupą uczniów.

Przeczytaj też: "Nasz Nowy Dom": Zawrzało po odcinku z niepełnosprawną kobietą

 

Źródło:
Jarosz, E. (2011). Niepełnosprawność i krzywdzenie dzieci. Stan badań. Niebieska Linia, nr 4, 31 sierpnia 2011. Pozyskano z:https://www.niebieskalinia.pl/aktualnosci/aktualnosci/niepelnosprawnosc-i-krzywdzenie-dzieci-stan-badan