Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Aktualności > Jedno z najbardziej niedocenionych warzyw w naszym kraju. Polacy powinni jeść je częściej
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 30.01.2024 13:07

Jedno z najbardziej niedocenionych warzyw w naszym kraju. Polacy powinni jeść je częściej

sklep z warzywami
canva

Gdyby zrobić ranking na najbardziej niedoceniane warzywa, endywia prawdopodobnie znajdzie się w pierwszej trójce. Bogata w witaminy, mikroelementy i przeciwutleniacze, a Polacy omijają ją w sklepach z daleka. Choć można kupić ją prawie w każdym i kosztuje kilka złotych. Jest jednym z warzyw w diecie antyrakowej. 

 

Endywia – sałata wciąż mało znana

Endywia pochodzi z wybrzeża Morza Śródziemnego i Azji Zachodniej. W Niemczech zaczęto ją sadzić w 1616 roku i stamtąd trafiła do reszty Europy. 

Uprawia się ją dziś także w Ameryce Północnej, Azji Środkowej i Afryce. Endywia spokrewniona jest z cykorią. Podobna do sałaty, więc często z nią mylona. Gdyby wziąć jej właściwości pod lupę, można przeżyć miłe zaskoczenie – niepozorne warzywko to witaminowa petarda, pełna składników mineralnych i przeciwutleniaczy.

W 100 g endywii znajduje się 1,8 g białka, tylko 1,5 węglowodanów i 0,6 g błonnika pokarmowego. Jej liście zawierają cenną dla diabetyków inulinę – błonnik rozpuszczalny w wodzie, korzystnie wpływający na pracę jelit, wspomagający leczenie biegunek. Dzięki dużej zawartości witamin z grupy B jedzenie jej poprawia wygląd skóry. Zaletą endywii jest także duża zawartość potasu, szczególnie pomocnego osobom z chorobami serca i dla przyjmujących leki odwadniające.

Uwaga! Endywia to także skarbnica witaminy K, biorącej udział w krzepnięciu krwi – jest więc przeciwwskazana dla osób stosujących leki przeciwzakrzepowe.

Projekt bez nazwy - 2024-01-30T121549.770.png

Najzdrowsza dieta wytypowana. Czy to może jeszcze dziwić? Dieta idealna dla kobiet. Może uchronić przed ciężką chorobą

Endywia to również warzywo antyrakowe

Właściwości zdrowotne endywii to coś, co ją wyróżnia spośród wielu warzyw. Obecny w niej błonnik wspomaga proces trawienny i łagodzi zaparcia. Włączenie jej do codziennego menu zmniejsza też ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, udaru mózgu – a to dlatego, że obniża ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu LDL. Witaminy A zawarta w warzywie poprawi jakość wzroku. Należy też wspomnieć, że endywia bogata jest w witaminę C, zwiększającą odporność organizmu.

Liczne przeciwutleniacze obecne w endewii chronią komórki przed wolnymi rodnikami – i tym samym chroni przed rozwojem nowotworów. To jedno z warzyw antyrakowych – szczególnie cenny jest kwas cholrogenowy, kwas dikawoilochinowy, kwercetyna oraz kemferol. Ponadto wspomaga pracę wątroby dzięki obecnej w niej intybinie.

Endywia podkreśla smak wielu dań

Endywię można jeść tak jak sałatę. Może być również dodatkiem do surówek i pieczywa. Ma lekko gorzki smak, więc dobrze komponuje się z pikantnymi sosami, ostrymi serami i orzechami. Zazwyczaj dodaje się ją do innych potraw i nie przyrządza sałatek wyłącznie z endywii. Można ją jeść także ze słodkimi owocami np. granatem ,mango, kaki, ananasem i suszoną żurawiną. Pasuje także do ryb i białego mięsa. Np. francuskim specjałem jest duszona endywia. Ponadto endywia ze względu na swój wygląd może służyć jako ozdoba talerzy i półmisków w gotowymi daniami.

Polecane