Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Jesz jajka codzienne? Zobacz, co na to Twój organizm
Joanna Kamińska
Joanna Kamińska 24.11.2023 16:21

Jesz jajka codzienne? Zobacz, co na to Twój organizm

jajko na śniadanie
canva.com

Jeszcze do niedawna specjaliści ostrzegali przed codziennym jedzeniem jajek, utrzymując, że mają niekorzystny wpływ na poziom cholesterolu. Najnowsze badania pokazują jednak, że ich spożycie jest pozytywne dla zdrowia i warto włączyć je do codziennej diety. Należy jednak unikać pewnych błędów! 
 

Ile jajek dziennie można spożywać?

Jaja to prawdziwa skarbnica składników odżywczych, niezwykle korzystnych dla naszego zdrowia. Dietetycy zwracają szczególną uwagę na ich rolę w żywieniu dzieci, młodzieży i osób starszych, u których kluczowe jest zapewnienie wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), spożywanie 1-2 jajek dziennie jest całkowicie bezpieczne, a ponadto przynosi duże korzyści dla zdrowia. 

W jajach znajdziemy między innymi: pełnowartościowe białko, antyoksydanty, witaminy (A, E, D, K, B2, B9 i B12), kwas pantotenowy, składniki mineralne, kwas foliowy, luteinę.

Czy wiesz, że zjadając jedno jajko na śniadanie dostarczymy organizmowi wszystkich  niezbędnych składników odżywczych!

Projekt bez nazwy - 2023-11-24T155651.462.png

Czy herbata z cytryną jest szkodliwa? Wszystko zależy od sposobu jej przygotowania Czy kawa odwadnia i podnosi ciśnienie? 5 zadziwiających faktów na temat kawy

Z czym nie łączyć jajek?

Warto zwrócić uwagę na produkty, które najczęściej łączymy z jajkami, takie jak m.in. sól, masło, majonez czy boczek.

Jaja same w sobie nie wpłyną znacząco na poziom cholesterolu, jednak codzienne zajadanie się jajkami w połączeniu z wymienionymi powyżej produktami będzie szkodzić naszemu układowi krążenia.

Kto powinien ograniczyć spożycie jajek?

Niektóre osoby mogą być bardziej podatne na cholesterol występujący w pożywieniu, w związku z czym u nich poziom „złego” cholesterolu będzie wzrastać bardziej niż u innych. Osoby te powinny zredukować spożycie jaj, a przede wszystkim żółtek, ponieważ to one są źródłem cholesterolu w jajkach. 

Warto także dodać, że jaja kurze należą do produktów o dużym potencjale alergizującym. Alergeny są obecne zarówno w żółtku, jak i w białku. 

Schorzenia, przy których należy ograniczyć spożycie jaj: 

  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • hipercholesterolemia,
  • cukrzyca,
  • choroby serca,
  • alergie i nietolerancje pokarmowe. 
Polecane