Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Dieta > Jesz jogurty o smaku owocowym? Lepiej przestań!
Piotr Cieciuch
Piotr Cieciuch 09.11.2023 14:13

Jesz jogurty o smaku owocowym? Lepiej przestań!

None
canva

Półki sklepowe w dziale z nabiałem uginają się od kolorowych jogurtów. Owocowy, truskawkowy, a może brzoskwiniowy – wybór jest ogromny. Produkty te stanowią nierzadko podstawę diety wielu maluchów, którym rodzice kupują je w dobrej wierze – przecież połączenie jogurtu i owoców teoretycznie powinno być witaminową bombą. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej! Dlaczego?

Jogurt owocowy – nie taki zdrowy jak mogłoby się wydawać

Sprzedaż jogurtów o smaku owocowym rośnie. Producenci prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych smaków i atrakcyjnych opakowań. Lecz gdyby dokładniej zbadać skład tych produktów, można zauważyć, że owoce stanowią co najwyżej 10% składu. Poza tym reszta to cukier, substancje słodzące, zagęstniki, barwniki, aromaty i kolorowe dodatki.

Ilość cukru lub substancji słodzących w jogurcie smakowym bywa ogromna. Często jest to syrop glukozowo-fruktozowy, aspartam lub sorbitol. 300 ml kubeczek jogurtu zawiera nieraz 6 łyżeczek cukru. W 100 g jogurtu smakowego znajduje się od 90 do 130 kcal – czyli dwa razy więcej niż w jogurcie naturalnym.

Jeśli w składzie jogurtu nie ma wymieniowego wsadu owocowego, a zamiast tego jest pełno barwników i aromatów, lepiej z niego zrezygnować. Częste spożywanie jogurtów owocowych bywa przyczyną otyłości. Może także zaburzyć przemianę cukru i doprowadzić do cukrzycy typu 2.

shutterstock_1064085467.jpg

5 produktów mlecznych, których lepiej unikać. Szkodzą zdrowiu. Wiesz, co eksperci mówią o serach i mleku? 5 błędów dietetycznych. Wypadają przez nie włosy

Czym kierować się przy wyborze jogurtu?

Według dietetyków najzdrowszy jogurt to ten, który sami zrobimy. Nie jest to czasochłonne zajęcie. Jednak jeśli z różnych powodów nie chcemy tego robić, warto zwrócić uwagę na skład produktu — w szczególności na składniki wypisane niewielkim druczkiem.

Im mniej składników w jogurcie, tym jest zdrowszy. Jeśli lista składników jest długa, nie jest to dobry znak – tego rodzaju produkty dalekie są od naturalnych. Podczas czytania etykiety, należy szukać gatunku, rodzaju i szczepu bakterii – np. Bifidobacterium (rodzaj), lactis (gatunek) DN-173010 (szczep). Jeśli te informacje nie są podane, nie możemy mieć pewności, czy zawiera bakterie korzystnie wpływające na zdrowie.

Wiele firm stosuje zagrywkę marketingową i podaje wyłącznie, że jogurt zawiera żywe kultury bakterii albo bakterie jogurtowe. Ale nie wszystkie szczepy bakterii mlekowych mają działanie probiotyczne.

Jeśli decydujemy się na zakup jogurtu owocowego, najlepiej wybierać ten zawierający przynajmniej 6,5% owoców. Jest to o wiele zdrowszy wybór niż jogurt o smaku owocowym, zawierający mniej niż 3,5 % owoców.

Domowy przepis na zdrowy jogurt owocowy

Do produkcji domowego jogurtu wystarczy jogurt naturalny i ulubione owoce – owoce należy pokroić i wymieszać z jogurtem. Można użyć truskawek, morel czy borówek. Kawałki owoców można także zblendować. Gdy jogurt jest za mało słodki, można dodać miodu.

Smacznym i zdrowym dodatkiem do domowego jogurtu będą owoce jagodowe, w szczególności ciemne:

Możemy jednak ogólnie podsumować, że wszystkie owoce czerwone, czarne i fioletowe zawierają bardzo dużo związków o nazwie antocyjany. Są to bardzo silne antyoksydanty o niesamowitych właściwościach prozdrowotnych, pozytywnie wpływających na wiele układów i narządów. Przede wszystkim wspierają wzrok i układ krążenia, a także posiadają działanie przeciwnowotworowe”. - powiedziała dietetyk kliniczny Magdalena Kartasińska – Kwaśnik
 

Polecane