Czy można zwrócić zakupione leki do apteki? Jest to możliwe w trzech sytuacjach
Czy można zwrócić do apteki wcześniej zakupione leki? Choć jest to oczywiście możliwe, nie jest tak proste jak w przypadku innych towarów, które z łatwością można zwrócić do sklepu.
W Polsce zasady zwrotu zakupionych leków są regulowane przez Prawo Farmaceutyczne. Istnieją pewne trzy sytuacje, gdzie apteka musi przyjąć wcześniej zakupiony lek. O czym konkretnie mowa?
Czy można zwrócić wcześniej zakupione leki do apteki?
Kupując rozmaite produkty, możemy śmiało je zwrócić do sklepu. Wystarczy jedynie, by dana rzecz była w nienaruszonym stanie i posiadała paragon. A jak to wygląda, gdy kupujemy w aptece leki, lecz chcemy je jednak zwrócić?
Przykładowo pacjenci wykupili kilka opakowań leków, które potem jednak nie są im potrzebne, gdyż przykładowo kuracja wcześniej zakończyła się. Leki to nie ubrania, które ot tak można zwrócić do sklepu, byleby był paragon i metka przy danej rzeczy. Istnieją trzy wyjątkowe sytuacje, kiedy farmaceuta może przyjąć wcześniej zakupione środki.
W jakich sytuacjach można zwrócić leki do apteki?
Prawo Farmaceutyczne mówi, że produkty lecznicze, ale też wyroby medyczne i środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego nie podlegają ani reklamacji, ani zwrotowi. Wśród trzech wyjątków od tej zasady mówi się o:
- Wadzie jakościowej leku. Mowa o przypadku, gdy opakowanie leku jest zanieczyszczone lub pomylone. W takiej sytuacji apteka ma obowiązek zgłosić wadę do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego.
- Kolejnym punktem jest błędne wydanie leku. Jeśli pacjent lub farmaceuta zauważy pomyłkę w realizacji recepty, lub zapotrzebowania, pacjent ma prawo ponownie zwrócić błędnie wydany produkt, a następnie otrzymać odpowiedni lek.
- Ostatni aspekt to sfałszowanie wyrobów leczniczych. Nowe przepisy nakładające na apteki weryfikacji autentyczności każdego opakowania leku, ryzyko otrzymania leku, który będzie sfałszowany, w zasadzie jest zerowe.
A co z produktami zakupionymi w sieci?
Wcześniej była mowa o wadach jakościowych leku. Te oczywiście zdarzają się i mogą wynikać z kilku czynników. Jednym z nich są błędy w procesie produkcji. Mowa tutaj o m.in. zanieczyszczeniach: nieprawidłowe składniki lub obecność substancji obcych w produkcie. Trzeba też wymienić niewłaściwe dawki, czyli błąd w dozowaniu składników aktywnych. Występują również błędy w etykietowaniu, czyli nieprawidłowe oznakowanie opakowania. Może prowadzić to do mylnej identyfikacji leku. W końcu błędy w opakowaniu, czyli niewłaściwe umieszczenie leków w opakowaniach.
Warto jeszcze odpowiedzieć na pytanie, co w sytuacji, gdy dany lek został zakupiony przez internet?Tutaj obowiązują zasady, takie jak w przypadku zakupów w stacjonarnej aptece, ustalonych przez Prawo Farmaceutyczne mówiące, że "produkty lecznicze wydawane z apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego w ramach wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie podlegają zwrotowi". Podobnie jak w momencie zakupów stacjonarnych, w grę wchodzą trzy sytuacje, gdy leki można zwrócić.
Czytaj też:
Zarobili miliony okradając pacjentów. Ujawniamy spisek lekarzy i farmaceutów
Tak nieświadomie rujnujesz swoje zęby. Cztery najczęstsze błędy, które niszczą szkliwo
Miał udar, podali mu leki na obniżenie ciśnienia. Teraz jest w stanie krytycznym