Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Zdrowie > Psychodietetyk zdradza jakie są najlepsze warzywa na poprawę zdrowia. Mogą nawet zastąpić suplementy
Klaudia Jaroszek
Klaudia Jaroszek 10.11.2023 13:11

Psychodietetyk zdradza jakie są najlepsze warzywa na poprawę zdrowia. Mogą nawet zastąpić suplementy

warzywa
canva.com

Suplementy diety stają się coraz bardziej popularnym środkiem, który może wspomóc nasz organizm w dostarczeniu witamin i mikroelementów. Natomiast dobrze zbilansowana i zdrowa dieta także potrafi dostarczyć niezbędnych składników. Wiele produktów, a szczególnie warzyw zawiera cenne składniki odżywcze dla naszego organizmu. Czy dieta faktycznie może być wystarczająca oraz jakie warzywa potrafią zamienić znane suplementy diety? Odpowiedź poniżej. Artykuł powstał na podstawie rozmowy z psychodietetykiem SaskaMed Katarzyną Sobolewską. 

Warzywa jako alternatywa dla suplementów

„Witamina C jest wspaniałą substancją, która buduje nasze komórki, poprawia jakość skóry i wspiera regenerację organizmu. Naturalna witamina C będzie o wiele lepiej przyswajalna przez nasz organizm niż ta wytwarzana chemicznie, dlatego warto postawić na jak najbardziej naturalne produkty. Zamiast syntetycznej witaminy C, lepiej wybrać np. acerolę, która spełnia rolę naturalnego suplementu. Przede wszystkim warto wzbogacić dietę w produkty bogate w witaminę C, takie jak między innymi: natka pietruszki, papryka, czarne i czerwone porzeczki czy cytrusy.” – powiedział psychodietetyk SaskaMed Katarzyna Sobolewska.

Fundamentalną kwestią dla naszego zdrowia jest różnorodna, dobrze zbilansowana, zdrowa dieta, odpowiednia ilość wody oraz ruch i aktywność fizyczna. Suplementy mogą jedynie wspomagać zdrowy styl życia, ale nie są w stanie zastąpić naturalnych witamin i mikroelementów, które nasz organizm przyswaja wraz z pożywieniem. Suplementy diety nie są złe, jednak warto stosować je rozważnie, a najlepiej skonsultować ich przyjmowanie z lekarzem. Dodatkowo warto zrobić badania, dzięki którym będziemy mieli pewność, czy potrzebujemy konkretnej suplementacji. Zarówno nadmiar witamin i minerałów w organizmie, czyli hiperwitaminoza oraz ich niedobór mogą wpływać destrukcyjnie na organizm. 

Zbyt niska ilość warzyw i owoców w diecie może prowadzić do niedoborów. Dlatego chcąc utrzymać zdrowie w jak najlepszej kondycji, są one niezbędne. Każde z warzyw odgrywa jakąś rolę w naszym organizmie i mają one konkretny wpływ na nasze zdrowie. Dlatego wszystkie zielone, czerwone, fioletowe, żółte/pomarańczowe i białe warzywa to ogromny dobrobyt dla naszego zdrowia.

Projekt bez nazwy - 2023-09-27T145844.322.png
 

Cała prawda o suplementach diety w rozmowie z dietetykiem. Wszystko, co warto wiedzieć! Jedna witamina. A wiele chorób z jej niedoboru

Korzyści z jedzenia warzyw

Warzywa są produktami, które możemy spożywać praktycznie bez żadnego ograniczenia. Zawierają one ogromne bogactwo witamin i mikroelementów, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Największe korzyści, jakie czerpie nasz organizm ze spożywania warzyw to:

  •  wspieranie układu odpornościowego,
  •  mniejsza podatność na infekcje,
  •  poprawa samopoczucia,
  •  wspomaganie układu nerwowego,
  •  wspomaganie układu trawiennego,
  •  wspieranie w odchudzaniu oraz w utrzymaniu prawidłowej masy ciała,
  •  korzystny wpływ na skórę, włosy i paznokcie,
  •  przeciwdziałanie przed wystąpieniem różnych chorób lub nowotworów,
  •  wspomaganie gojenia się ran,
  •  poprawa poziomu cholesterolu,
  •  wspomaganie prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego,
  •  wspomaganie kości,
  •  działanie przeciwstarzeniowe organizmu,
  •  regulacja poziomu glukozy we krwi.
     

Suplementy, które warto stosować

Oczywiście najlepszą suplementacją dla naszego organizmu są zdrowe, naturalne produkty żywieniowe, które dostarczają wielu witamin. Jednak często w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasza odporność jest, osłabiona wskazane jest, aby wspomagać się suplementacją kwasów omega-3, cynkiem oraz witaminą D. Tak naprawdę witamina D, powinna być przyjmowana przez cały rok, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dawka jej stosowania powinna być zależna od pory roku. Latem kiedy ekspozycja słoneczna jest dużo większa, spędzając czas na słońcu w okolicach południa z odsłoniętymi częściami ciała bez nałożonego kremu z filtrem, można dostarczyć największą dawkę witaminy D. Jednak jest to kwestia tylko kilku lub kilkunastu minut. W przypadku dłuższego spędzania czasu na słońcu obowiązkowo powinien zostać zaaplikowany krem z filtrem, który uchroni nas przed poparzeniami słonecznymi.

„Nie wszystko da się dostarczyć w odpowiedniej ilości z pożywienia. Takim przykładem jest jod obecny w rybach, owocach morza i algach. Aby uzyskać odpowiednią dawkę jodu, musielibyśmy spożywać te produkty w bardzo dużych ilościach. Warto więc wykonać badanie na poziom jodu w moczu i jeśli będą ku temu wskazania, włączyć suplementację. Nie jestem zwolenniczką soli jodowanej, ponieważ jod z soli utlenia się i tak naprawdę przenika do naszego organizmu w niewielkich ilościach. Składnikiem, który warto włączyć do codziennej suplementacji jest magnez, będący budulcem każdej komórki w organizmie. Na co dzień nasz organizm zużywa ogromne ilości magnezu. Aby mógł się regenerować i prawidłowo funkcjonować, potrzebuje bardzo dużej podaży tego składnika. Nawet jeśli wyniki badań nie wskazują na niedobory magnezu, warto go suplementować. Oczywiście nie zapominajmy o dostarczaniu go wraz z pożywieniem. Magnez znajdziemy w takich produktach, jak między innymi: kakao, gorzka czekolada i produkty pełnoziarniste. Należy obalić mit o tym, że kawa wypłukuje magnez z organizmu. Kawa nie tylko go nie wypłukuje, a wręcz przeciwnie, dostarcza pewne ilości magnezu.” - powiedział psychodietetyk SaskaMed Katarzyna Sobolewska.

 

Polecane