Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka choroby cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Ten owoc to genialny "spalacz tłuszczu". Włącz go do diety i schudnij
Daria  Siemion
Daria Siemion 09.03.2024 19:44

Ten owoc to genialny "spalacz tłuszczu". Włącz go do diety i schudnij

jeść owoce
fot. canva / Alliance Images

Ananas to jeden z najlepszych owoców na odchudzanie. Oczywiście nikt nie schudnie nie zmieniając nieprawidłowych nawyków, ale może on pomóc w drodze do celu, jakim jest zdrowy organizm i szczupła sylwetka. Jak to możliwe? Otóż ananas zwiększa uczucie sytości.

Odchudzające właściwości ananasa wynikają z wysokiej zawartości bromelainy i błonnika – substancji sprzyjających redukcji masy ciała. Ile dziennie jeść ananasa i o jakiej porze? Zostańcie z nami. 

Ananas – najlepszy owoc na odchudzanie

Ananas jest niskokaloryczny i zawiera duże ilości błonnika, co czyni go jednym z najlepszych owoców dla osób na diecie. Oczywiście sam w sobie nie redukuje masy ciała, ale wzmaga uczucie sytości, co sprawia, że najadamy się bardziej, niż w przypadku innych produktów, np. czekolady czy chleba.

Co więcej, w ananasie obecna jest bromelaina – substancja pomocna w rozkładaniu białka, co zapobiega odkładaniu ich w jelitach i poprawia trawienie. To fitoskładnik, który możemy znaleźć w wielu suplementach diety (głównie na odchudzenie). W naturze substancja ta występuje wyłącznie w ananasach.

Ananas przyspiesza też przemianę materii, co sprzyja redukcji masy ciała. Jednocześnie jest bardzo smaczny i można przygotować z niego mnóstwo potraw. Istotny jest fakt, że wspiera również inne procesy zachodzące w naszym ciele. Pamiętajmy jednak, by jeść go rano, a nie wieczorem, ze względu na wysoką zawartość cukru. 

Projekt bez nazwy - 2024-03-09T191747.670.png
fot. canva / Getty Images Pro
Te owoce są pełne chemii. Ewa Wachowicz ostrzega kupujących w supermarketach Ma mało kalorii, syci jak nic innego i jest przepyszny. To najlepsze, co możesz zjeść podczas odchudzania

Składniki odżywcze obecne w ananasie

100 g świeżego ananasa ma ok. 50 kcal. Taka porcja wystarczy jako uzupełnienie lub baza wybranego posiłku, np. sałatki lub smoothie – razem z nią dostarczymy do organizmu 1,4 g błonnika i 13,1 g cukru. Owoc znajduje się w średnim przedziale IG (indeksu glikemicznego) – pomiędzy 55 a 70, więc osoby chore na cukrzycę powinny go jeść rano.

– Moim pacjentom z otyłością i cukrzycą zalecam, aby spożywali owoce w czasie aktywności, do godziny szesnastej. W ciągu dnia, kiedy jesteśmy aktywni, możemy od razu spalić cukry zawarte w owocach. W godzinach popołudniowych i wieczorem nasza aktywność spada i dostarczona duża ilość cukrów prostych przy insulinooporności będzie się odkładała w nadmierną masę ciała –  powiedziała Pacjentom dr n. med. Patrycja Wachowska-Kelly, specjalista chorób wewnętrznych i leczenia otyłości, diabetolog.

Ananas zawiera wiele:

Należy jednak pamiętać, że obecność bromelainy w niektórych przypadkach może wywołać alergię, a zjedzenie za dużej ilości ananasa na raz może skończyć się podrażnieniem jamy ustnej i ust.

Psycholożka schudła 60 kg i pomaga pacjentom w redukcji wagi:

iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/oh3ti9uaDcI?si=8jeYXMj_zakJWZDT" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen>

Bardzo ważne jest też to, aby nie jeść niedojrzałych ananasów – mogą powodować biegunkę.

Właściwości ananasa

Bromelaina, enzym proteolityczny występujący w ananasie, nie tylko sprzyja redukcji masy ciała, ale również zapobiega utracie mięśni. Substancja ta w medycynie jest wykorzystywana jako środek przeciwbólowy i przeciwzapalny. Dodatkowy wspiera procesy regeneracji więzadeł i mięśni, za co kochają ją sportowcy.

Włączenie ananasa do diety może poprawić odporność. Owoc ten zawiera duże ilości witaminy C – zaledwie 100 g ananasa zapewnia 100 proc. dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik. Przypomnijmy, że niedobory witaminy C sprzyjają spadkowi odporności i częstym infekcjom.

Witamina C ma też właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że zabezpiecza komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Tym samym ananas spowalnia proces starzenia i zmniejsza ryzyko powstawania chorób. Co więcej, niektóre jego składniki mają działanie antynowotworowe.

Zobacz też:

Niedoceniana polska "oliwa północy". Zastąpisz nim drogie oliwy z marketów

Chronią przed zawałem i udarem. Poznaj trzy najcenniejsze właściwości jabłek

Banany na dobry sen? Ten owoc posiada zbawienne właściwości
 

Pomysły na dania ze świeżym ananasem

Z ananasa można przygotować wiele sałatek. Dużą popularnością cieszą się sałatki z ananasa i żółtego sera, a także z kurczaka, ananasa i szynki. Doskonałym dodatkiem do nich jest sałata lodowa i papryka, ale można dodać też inne warzywa. Najlepiej smakują, gdy są przygotowane ze świeżego ananasa, nie z puszki.

Ananasa można dodać również do dań obiadowych. Świetnym pomysłem na lato są szaszłyki z ananasem i kurczakiem albo szaszłyki z ananasem i wieprzowiną. Warto podawać je z dodatkiem warzyw: cebuli, cukinii, papryki – te grillowane smakują najlepiej. Całość można polać ulubioną marynatą.

Z dodatkiem ananasa można przygotować również rybę po grecku, curry i skrzydełka. W tej materii warto inspirować się bogatą w ananasa kuchnią karaibską. Popularna jest też pizza hawajska (z szynką i ananasem), ale danie to wzbudza liczne kontrowersje i oczywiście – nie jest dobre dla osób na diecie.

Zobacz też: Nie wiesz, co zrobić z ananasem? Zapiecz go z kurczakiem i serem – rodzina będzie błagać o więcej

Polecane