Wyszukaj w serwisie
choroby profilaktyka problemy cywilizacyjne zdrowie psychiczne żywienie zdaniem lekarza uroda i pielęgnacja
Pacjenci.pl > Żywienie > Na czym polega "Talerz Zdrowego Żywienia"? Dzięki tej metodzie trwale schudniesz
Daria  Siemion
Daria Siemion 25.04.2024 14:48

Na czym polega "Talerz Zdrowego Żywienia"? Dzięki tej metodzie trwale schudniesz

Kobieta je obiad
Fot. Freepik / Senivpetro

Co, jeśli można jeść dużo, być zdrowym, najedzonym i chudnąć? Z "Talerzem Zdrowego Żywienia" to możliwe. Wystarczy stosować się do jego zaleceń.

Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w Stanach Zjednoczonych opracowali "Talerz Zdrowego Żywienia" – metodę, dzięki której można przygotować zdrowe, dobrze zbilansowane posiłki, zarówno te na śniadanie, jak i lunch czy obiad. Oto najważniejsze założenia tej metody oraz pomocna grafika.

Warzywa – połowa talerza

Warzyw i owoców na "Talerzu Zdrowego Żywienia" powinno być najwięcej. Można serwować je w postaci sałatek, surówek lub gotowane. Doskonale sprawdzą się warzywa, które mają dużą objętość i mało kalorii, jak np. brokuł czy bakłażan. Wyjątek stanowią frytki i smażone warzywa – one mają mnóstwo kalorii.

Talerz zdrowego żywienia
Talerz zdrowego żywienia Fot. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej
Jest smaczna i zdrowa, ale nie wszyscy mogą ją jeść. Komu szkodzi papryka? Kiedy powinniśmy ograniczyć jedzenie rabarbaru?

Pełnoziarniste produkty zbożowe – ćwiartka talerza

Pełnoziarniste produkty zbożowe powinny zajmować jedną czwartą talerza. Można serwować je w postaci kaszy, komosy ryżowej, płatków owsianych, czy makaronów. Unikać należy białego pieczywa i produktów ze zbóż oczyszczonych. Białe pieczywo najlepiej zastąpić orkiszowym lub żytnim z wysoką zawartością błonnika.

Źródło białka – ćwiartka talerza

Dietetycy zalecają, aby dziennie spożywać minimum 1g białka na 1kg masy ciała. Znakomitym źródłem białka są ryby, drób i rośliny strączkowe – warto zastąpić nimi produkty takie jak czerwone mięso, kiełbasa czy boczek. Dobrym źródłem białka są też orzechy, choć te mają sporo kalorii.

Oleje roślinne – w umiarkowanych ilościach

To, że coś jest tłuste, nie oznacza, że jest niezdrowe! Oleje roślinne są źródłem kwasów omega-3 bez których nie można być zdrowym. Za najzdrowsze uważa się oliwę z oliwek, olej lniany i rzepakowy. Unikać należy natomiast olejów częściowo uwodornionych, ponieważ zawierają one niezdrowe tłuszcze typu trans.

Woda i herbata – zalecane napoje

Zdrowy, dorosły człowiek powinien pić minimum 1,5 litra wody dziennie. Wiele jednak zależy od temperatury powietrza i poziomu aktywności. Poziom nawodnienia można podnieść mrożoną herbatą – doskonałą alternatywą dla gazowanych napojów. Uważać trzeba też na soki, które zawierają mnóstwo cukru i prowadzą do próchnicy.

PAMIĘTAJ! Nawet stosując “Talerz Zdrowego Żywienia”, ale spożywając za dużo kalorii, nie schudniesz – do tego niezbędny jest deficyt! Niemniej komponowanie posiłków w oparciu o “Talerz Zdrowego Żywienia” ułatwi Ci zdobycie i utrzymanie wymarzonej sylwetki. 

Zobacz też:

Tych rzeczy nie jedz, jeśli masz cukrzycę. Mogą być zabójcze

Orzeczenia o niepełnosprawności tracą ważność w tym roku. Znany jest ostateczny termin

Gdy zdrowe odżywianie staje się niezdrową obsesją. Czym jest ortoreksja?