Pacjenci.pl > Żywienie > Ta popularna dieta może nasilać stany lękowe. Zaskakujące badania naukowców
Sylwia  Wamej
Sylwia Wamej 20.06.2024 16:49

Ta popularna dieta może nasilać stany lękowe. Zaskakujące badania naukowców

popularna dieta
Fot. Freepic

Stany lękowe mogą pojawić się przy diecie wysokotłuszczowej. Tak wynika z badań opublikowanych w piśmie “Biological Research”. Uczeni podkreślają, w jaki sposób spożywanie dużej ilości tłuszczów nasyconych, które pochodzą z produktów zwierzęcych, wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu.

“Wszyscy wiedzą, że nie jest to zdrowa żywność, ale mamy tendencję do myślenia o niej wyłącznie w kategoriach przyrostu masy ciała” - podkreślił główny autor nowej publikacji, prof. Christopher Lowry z University of Colorado w Boulder.

Dieta wysokotłuszczowa wpływa na bakterie jelitowe

Eksperymenty na szczurach wykazały, że dieta wysokotłuszczowa wpływa na bakterie jelitowe, a pośrednio również na substancje chemiczne w mózgu.

“Wszyscy wiedzą, że nie jest to zdrowa żywność, ale mamy tendencję do myślenia o niej wyłącznie w kategoriach przyrostu masy ciała” - podkreślił główny autor nowej publikacji, prof. Christopher Lowry z University of Colorado w Boulder, cytowany na portalu ScienceDaily.

Dodał też, że jeśli zrozumiemy, że wpływa ona też na nasz mózg, w sposób, który może powodować niepokój, “stawka będzie jeszcze wyższa”.

W jaki sposób spożywanie dużej ilości tłuszczów nasyconych pochodzących z produktów zwierzęcych wpływa na mózg
Fot. Freepic

Superbakterie w kurczakach z Lidla. To cierpienie zwierząt i zagrożenie dla naszego zdrowia Czy to najbardziej bolesny rodzaj śmierci? Tak wygląda śmierć w pożarze

Zaskakujące wyniki badania

Naukowcy przeprowadzili badanie na dorastających szczurach, natomiast zespół Lowry'ego podzielił je na dwie grupy: połowa przez dziewięć tygodni była na standardowej diecie, zawierającej ok. 11 proc tłuszczu, z kolei pozostałe były na diecie wysokotłuszczowej zawierającej 45 proc. tłuszczu, głównie tłuszczów nasyconych pochodzących z produktów zwierzęcych.

Z danych Centers for Disease Control and Prevention standardowa amerykańska dieta zawiera ok 36. proc tłuszczu. Warto podkreślić, że w trakcie badania naukowcy analizowali próbki kału, by ocenić mikrobiom zwierząt, czyli bakterie jelitowe. Po dziewięciu tygodniach szczury poddane zostały testom behawioralnym.

Wnioski z badań są jednoznaczne

I tak, grupa, która stosowała dietę wysokotłuszczową przytyła, w porównaniu z grupą kontrolną. Zaobserwowano też u nich zdecydowanie mniejsze zróżnicowanie bakterii jelitowych, natomiast większa różnorodność flory bakteryjnej z reguły związana jest z lepszym zdrowiem.

Inna różnica to występująca u jedzących tłusto szczurów przewaga liczebna bakterii typu Firmicutes nad bakteriami Bacteroidetes. Ta przewaga ma związek z typową dietą wysoko przetworzoną oraz otyłością.

Poza tym w grupie stosującej dietę wysokotłuszczową wykazano wyższą ekspresję trzech genów (tph2, htr1a i slc6a4), które zaangażowane są w produkcję oraz sygnalizację neuroprzekaźnika serotoniny. Seronita nazywana jest hormonem szczęścia, lecz jak podkreślał Lowry, pewne podzbiory neuronów serotoninowych, mogą, po aktywacji, wywoływać u zwierząt reakcje podobne do lęku.

Czytaj też:

Te suplementy przeciwstarzeniowe naprawdę działają. Wygładzają zmarszczki, nadają skórze koloryt

Koktajl odchudzający. Jeśli chcesz schudnąć, pij go codziennie

Tak nieświadomie rujnujesz swoje zęby. Cztery najczęstsze błędy, które niszczą szkliwo

To pierwsze objawy raka krtani. Nie bagatelizuj ich
Tak objawia się rak krtani
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Rak krtani jest jednym częstszych nowotworów złośliwych, występujący w obrębie głowy i szyi. Za rozwój choroby może odpowiadać wiele czynników, m.in. palenie papierosów oraz picie alkoholu.Ta choroba znacznie częściej występuje u mężczyzn, niż u kobiet. Początkowo może nie dawać żadnych objawów, natomiast co ważne, jedną z jej pierwszych dolegliwości jest chrypka. Jakie jeszcze objawy występują i na co trzeba zwrócić szczególnie uwagę?
Ta choroba niszczy wątrobę. Łatwo przywieźć ją z wakacji
Ból wątroby na wakacjach
Nawet 10 milionów Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje za granicę. Najpopularniejsze kierunki turystyczne wśród naszych rodaków to Chorwacja i Grecja, ale wielu z nich spędzi wakacje nieco dalej: w Ameryce Południowej, Azji i Afryce. Niestety higiena w tamtejszych krajach nie zawsze jest na wysokim poziomie, co sprawia, że łatwo z nich przywieźć “chorobę brudnych rąk”."Wirusowe zapalenie wątroby typu A jest chorobą, pojawiającą się wszędzie tam, gdzie panują złe warunki sanitarno-higieniczne. Mieszkańcy krajów biednych, gdzie występuje WZW A, zarażają się wirusem najczęściej we wczesnym dzieciństwie, kiedy objawy są łagodne. Natomiast podróżujący przebywający w tym środowisku, jeżeli zachorują jako dorośli, przechodzą tą chorobę o wiele ciężej" – przestrzega Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Bytomiu.
Polecane